8 powodów, dla których warto zastosować NPS do zbadania candidate experience

W poniższym artykule znajdziesz 8 powodów, dla których warto zastosować NPS do zbadania candidate experience. Mam nadzieję, że przekonają Cię do tego, aby bliżej zapoznać się z metodologią NPS (Net Promoter Score) i zaletami, z jakimi wiąże się praca z nią przy poprawie doświadczeń kandydatów.

Na czym szczegółowo polega zastosowanie metodologii NPS do zbadania candidate experience możesz przeczytać TUTAJ  

Powód nr 1: Metodologia NPS to sprawdzona i wykorzystywana od ponad 15 lat metodologia

Wszystko zaczęło się w 2003 roku, kiedy Fred Reichheld opublikował w Harvard Business Review artykuł The One Number, You Need to Grow, w którym wskazywał, że dotychczasowe podejście do badania satysfakcji i lojalności klientów można zastąpić dużo skuteczniejszym pytaniem. Od tego czasu setki firm na całym świecie, w tym zdecydowana większość firm z listy Fortune 500, zarządzają doświadczeniami i lojalnością klientów w oparciu o pracę z wynikami badania NPS.

Powód nr 2: Główne pytanie stosowane w metodologii NPS to naprawdę dobre pytanie

Pomyśl przez chwilę o miejscu, w którym ostatnio piłeś kawę poza domem. Czy byłeś zadowolony/a? Jest spora szansa, że odpowiesz „tak”. A teraz pomyśl: Czy polecił(a)byś znajomemu kawę w tym miejscu? Być może część z Was – po dłuższym zastanowieniu – również odpowie „tak”. Ale prawdopodobnie przeprowadzicie w tym momencie nieco bardziej rozbudowany proces myślowy, może on wyglądać na przykład tak:

 „No, nie była to zła kawa, ale w wystrój miejsca w sumie nijaki, obsługa z miną „jak za karę” i żeby tam celowo kogoś wysyłać, to nie…Znam fajniejsze miejsca na kawę

Na tym polega siła pytania NPS, czyli pytania o skłonność do polecenia produktu lub usługi. Czy innym jest być z czegoś zadowolonym, a czym innym być zadowolonym tak bardzo, że chce się nasze doświadczenie polecać (być lojalnym wobec marki, miejsca, wracać do niego itd).

Powód nr 3: Nareszcie zmierzysz jak dobrze Ci idzie dbanie o doświadczenia kandydatów

Nie mam wątpliwości, że w Twojej firmie Ty, rekruterzy i inne osoby zaangażowane w rekrutację kandydatów dbają o to, jak są traktowani. Dzięki metodologii NPS nareszcie masz szansę zmierzyć poziom candidate experience oferowanego kandydatom, czyli dowiedzieć się jak kandydaci oceniają poziom Waszych działań. Bo efekt zastosowania metodologii NPS do badania doświadczeń kandydatów to konkretna liczba, czyli wskaźnik NPS wyrażony liczbowo.

Powód nr 4: Metodologia NPS to dużo więcej niż sam wskaźnik NPS

Zadając kandydatom 2 proste pytania dowiesz się nie tylko na ile są obecnie skłonni polecać innym kandydatom aplikowanie do Twojej firmy, co sprawia, że chcą to robić, a także co ich przed tym powstrzymuje. Będziesz wiedzieć tym samym, jakie praktyki wobec kandydatów warto utrzymać, bo już teraz są doceniane, a które z nich należy poprawić lub wyeliminować. I co ważne, często będą to uwagi kandydatów nie tylko odnośnie zachowań stosowanych przez rekruterów, ale także inne osoby zaangażowane w rekrutację: managerów, potencjalnych współpracowników kandydatów, a nawet pracowników recepcji czy pracowników, których na firmowym korytarzu miał okazję zobaczyć kandydat.

Powód nr 5: Pokażesz kandydatom, że liczysz się z ich opinią i jesteś otwarty na wprowadzenie zmian w procesie rekrutacji

Według najnowszego raportu „Candidate experience w Polsce” przygotowanego w oparciu o badanie, które od lat przygotowujemy wspólnie z eRecruiter (możesz pobrać go bezpłatnie tutaj) regularne badania opinii kandydatów przeprowadza dopiero co piąty pracodawca w Polsce. Inaczej mówiąc, jest to obecnie działanie bardzo pozytywnie wyróżniające pracodawcę na tle innych pracodawców i kandydaci to widzą. Czują się pozytywnie zaskoczeni tym, że pracodawca liczy się z ich opinią na temat procesu rekrutacji i ma odwagę się z nią zmierzyć. Dlatego doceniają takie działanie pracodawcy i uczestniczą w badaniach opinii kandydatów dużo chętniej niż ma to obecnie miejsce w przypadku badań opinii klientów na temat wizyty w Empiku, u lekarza czy kosmetyczki. Metodologia NPS w badaniach klientów to ponad 15 lat doświadczenia, jest bardzo popularna i coraz trudniej nakłonić klientów do udziału w badaniach. Nie czekaj aż kandydaci poczują się zmęczeni badaniami kandydatów i zaproś ich do swojego badania już teraz.

Powód nr 6: Dostaniesz poważny argument do rozmów z biznesem

Wyniki badania candidate experience z zastosowaniem metodologii NPS robią wrażenie na biznesie. Po pierwsze, dostarczają ten upragniony liczbowy „wynik”, jedną liczbę, która podsumowuje poziom oferowanego candidate experience. I coraz więcej firm przyznaje, że pora już zacząć traktować kandydatów równie dobrze jak klientów. Oni też dzielą się bardzo chętnie swoimi doświadczeniami i mogą być źródłem rekomendacji kolejnych kandydatów lub też przyczyniać się do zniechęcania kandydatów do pojawienia się na spotkaniu w Twojej firmie.

Powód nr 7: Będziesz mógł mierzyć swoje postępy w candidate experience

Dzięki zastosowaniu metodologii NPS nie tylko dostaniesz podpowiedzi odnośnie obszarów, nad którymi warto popracować w pierwszej kolejności. Jeśli podejmiesz wysiłek wprowadzenia zmian w sposobie organizacji procesu rekrutacji (przykładowo: zmienisz sposób zapraszania kandydatów na spotkania, rozbudujesz materiały prezentujące ofertę dla kandydata albo namówisz managerów, aby inaczej prezentowali stanowisko i zespół, w którym będzie pracował kandydat), będziesz mógł przekonać się jak kandydaci postrzegają wprowadzone zmiany. W jaki sposób? Przeprowadzając badanie doświadczeń kandydatów cyklicznie, np. co najmniej raz na rok lub pół roku.

Powód nr 8: Będziesz mógł porównać wyniki Twojej firmy z innymi firmami

Metodologia NPS jest łatwa w zastosowaniu i  prosta w interpretacji, dlatego na jej wdrożenie w obszarze doświadczeń kandydatów decyduje się coraz więcej firm. Możesz wymienić się z nimi doświadczeniami, coraz chętniej firmy się nimi chwalą. Nie wiesz jak Twój wyniki NPS plasuje się na tle innych firm? Możesz też skontaktować się z nami, pomożemy w interpretacji danych, wyciągnięciu wniosków i porównaniu go z wynikam uzyskiwanymi przez inne firmy.

8 powodów, dla których warto zastosować NPS do zbadania candidate experience to całkiem sporo. Które z nich najbardziej do Ciebie przemawiają?

PS. O tym, w jaki sposób analizować dane w HR i dobierać mierniki, dowiesz się podczas naszego szkolenia online „Analiza danych w HR”. Szczegółowy program szkolenia znajdziesz TUTAJ

A jeśli uważasz ten wpis za wartościowy, podziel się nim w ulubionym serwisie ⬇⬇⬇. Dziękuję!

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu