5 największych zmian, jakie zaszły w candidate experience w Polsce w ciągu ostatnich 2 lat

Jesień 2019 to moment, w którym razem z eRecruiter oddajemy w Wasze ręce najnowszy raport „Candidate experience w Polsce”, czyli podsumowanie już 5 edycji badania, jakie wspólnie przeprowadzamy. Co się zmieniło w podejściu kandydatów i pracodawców od ostatniego badania? Poniżej 5 największych zmian, jakie zaszły w obszarze candidate experience w Polsce w ciągu ostatnich 2 lat.

#1. Zmniejszył się odsetek kandydatów, którzy uważają, że pracodawcy nie dbają o relacje z kandydatami starającymi się o pracę

Odsetek kandydatów przekonanych, że pracodawcy nie przywiązują wagi do tego, jak są traktowani kandydaci spadł pomiędzy 2017 a 2019 rokiem z 62% do 41%. Wielkość tej zmiany oczywiście cieszy, to duża różnica. Jestem jednocześnie przekonana, że nie została ona osiągnięta przypadkowo. Mamy do czynienia z silną obecnością tematu w przestrzeni publicznej, na licznych spotkaniach branżowych i meetupach, na blogach poświęconych tematyce HR, gdzie pracodawcy chętnie dzielą się działaniami, jakie udało im się wdrożyć. W dyskusji, zwłaszcza w serwisach społecznościowych, niezwykle chętnie zabierają głos kandydaci, którzy już nie tylko przytaczają przykłady negatywnych praktyk, ale też chętnie przywołują firmy i konkretnych rekruterów, których zachowanie było dla kandydatów miłym zaskoczniem. Nie znaczy to oczywiście, że pracodawcy mogą już osiąść na laurach, wciąż aż 41% kandydatów nie miało szansy zmienić swoich przekonań odnośnie podejścia pracodawców.

#2 Zmniejszył się odsetek firm (z 60% do 48%), które mają wdrożony standard zachowań kandydata

Czym może być standard zachowań? Zestawem dobrych praktyk, które się sprawdziły i wiemy, że kandydaci je cenią. Spisem zachowań, co do których nie chcemy, aby przydarzały się w naszej firmie, nikomu, ani z pośpiechu, ani dlatego, że ktoś o czymś zapomniał. Na co narażamy kandydatów, w momencie, kiedy takiego standardu nie zdefiniowaliśmy? Na dużą rolę przypadku w kontakcie z kandydatem, na to, że – wszak jesteśmy ludźmi – natłok obowiązków, spraw do załatwienia i mała ilość czasu sprawią, że kandydat poczuje się potraktowany szablonowo, a nie indywidualnie. Na to, że w naszej firmie będą się przytrafiać „wpadki”, o których tak chętnie opowiadają dalej kandydaci. Wreszcie na to, że najlepsze praktyki i wiedza gromadzona na temat specyfiki procesu rekrutacji do naszej firmy nie będzie przekazywana i rozwijana wewnątrz firmy. Naprawdę, warto określać – razem z biznesem oczywiście – czym jest standard rekrutacji do naszej firmy.

#3 Głównym powodem podjęcia działań w obszarze candidate experience jest chęć poprawy wizerunku pracodawcy

Chęć poprawy wizerunku pracodawcy wskazało aż 68% badanych pracodawców. Taki wynik oznacza rosnącą świadomość odnośnie wagi doświadczeń rekrutacyjnych i siły rażenia, jaką posiadają. Zmiana pracy to wciąż ważne wydarzenie w życiu kandydatów, coś, o czym opowiada się w gronie znajomych i wreszcie…ważny moment budowania doświadczeń i przekonań na temat pracodawców. W trakcie procesu rekrutacji kandydaci mają szansę zobaczyć firmę z bliska, to, jakie relacje występują pomiędzy jej pracownikami (HR w relacji z rekrutującymi managerami, pracownicy recepcji w relacji z HR i innymi pracownikami, przypadkowo zasłyszane na korytarzu rozmowy i obserwacja scenek z życia firmy). Wiele mówi też podejście przedstawicieli firmy do kandydata, bo jeśli już na tym etapie wzajemnego starania się o zrobienie jak najlepszego wrażenia, pracodawca zalicza różnego rodzaju wpadki i błędy, to co może być potem, już podczas pracy w firmie? Tak, doświadczenia rekrutacyjne to ważny punkt w zadbaniu o wizerunek pracodawcy.

Rekrutujesz kandydatów IT? Spójrz na program organizowanego przez nas szkolenia otwartego „Candidate experience w rekrutacji kandydatów IT”. Agendę szkolenia i zapisy znajdziesz TUTAJ    

#4 Kandydaci oczekują przede wszystkim szczerego i rzetelnego przedstawienia warunków pracy w firmie

Czy kandydaci chcieliby już na etapie ogłoszenia rekrutacyjnego poznać wynagrodzenie oferowane na danym stanowisku? Oczywiście (70% z nich)! Czy chcą wiedzieć, że proces rekruacji, w którym brali udział się zakończył albo dlaczego nie zostali zakwalifikowani czy też wybrani na dane stanowisko? Jasne, że tak. To się nie zmienia, oczekiwania kandydatów wręcz rosną (o czym za chwilę). Ale nade wszystko, zapewne nauczeni wcześniejszymi doświadczeniami, kandydaci domagają się szczerego i rzetelnego przedstawienia warunków pracy w firmie. Inaczej mówiąc, czasy, w którym rekrutację do danej firmy staraliśmy się „sprzedać”, mówiąc o niej w samych superlatywach i pomijając aspekty będące minusami, odchodzą bezpowrotnie. Kandydaci nie chcą kupować gruszek na wierzbie, nie wierzą już w jedynie pozytywny przedstawiany obraz. Liczą na dużą szczerość i transparentność w komunikacji. Jeśli jej nie dostaną, i tak zweryfikują obraz budowany w rekrutacji (u znajomych, w sieci) albo porzucą proces w jego trakcie. Jednocześnie, dając szczery obraz tego, co czeka kandydata począwszy od pierwszego dnia pracy, możemy liczyć na bardziej świadomą decyzję kandydata (i mniejsze rozczarowanie).

#5 Kandydaci chcą wiedzieć dlaczego zostają odrzuceni z procesów rekrutacji. Kropka.

Wiedząc jak dużo kontrowersji budzi kwestia przekazywania kandydatom informacji o powodach odrzucenia z rekrutacji, w tegorocznej edycji badania postanowiliśmy pogłębić temat. Okazało się, że oczekiwania kandydatów w tej kwestii są bardzo wysokie. Aż 57% kandydatów chciałoby otrzymać informację powodach odrzucenia z procesu rekrutacji bez względu na etap rekrutacji w którym uczestniczyli, a kolejne 28% chce takiej informacji w momencie wzięcia udziału w co najmniej jedym spotkaniu rekrutacyjnym. Wiemy też – na szczęście – jaka informacja o powodach odrzucenia z rekrutacji byłaby dla kandydatów najbardziej wartościowa. Aż 84% kandydatów chciałoby, aby informacja ta odnosiła się do posiadanych przez kandydatów kompetencji i doświadczenia, a co druga osoba chce wiedzieć także na ile była dopasowana do firmy pod kątem jej wartości i kultury organizacyjnej firmy. To jest bardzo wysoko ustawiona poprzeczka i mam nadzieję, że otworzy kolejnych pracodawców –  bo przecież są tacy, którzy już to robią – na szczerą rozmowę z kandydatem o powodach nieprzyjęcia do danej firmy.

🔹🔹🔹Więcej danych i komentarze ekspertów do badania „Candidate experience w Polsce” znajdziesz w raporcie eRecruiter i Great Digital, który możesz pobrać TUTAJ 🔹🔹🔹

PS. Jeśli chcesz poznać kolejne pogłębione dane i analizy w oparciu o wyniki badania „Candidate experience w Polsce”, nie przegap kolejnych postów na blogu i zapisz się na nasz newsletter 🙂

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu