6 (nieoczywistych) wniosków z badania „Szczęście Polaków w pracy”

Już po raz siódmy, wspólnie z Jobhouse przygotowaliśmy dla Was raport „Szczęście Polaków w pracy”. Raport oparty jest o wyniki badania, które objęło ponad 1000 pracujących osób i zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2023 roku. Na jakie wnioski i dane z raportu warto zwrócić uwagę? Wyjaśniam poniżej.

#1. Kobiety i mężczyźni mają znacząco różne potrzeby odnośnie szczęścia w pracy

Jest kilka istotnych różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami widocznych w naszym badaniu.

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni przy ocenie czynników, które pomagają w szczęściu w pracy najmocniej zwracają uwagę na wynagrodzenie. W pozostałych czynnikach, które zdaniem kobiet i mężczyzn wpływają na szczęście w pracy, widać jednak pewne istotne różnice.

Po pierwsze, kobiety wydają się być dużo bardziej wymagające względem ważnych dla nich aspektów w pracy. Odsetki wskazań na wiele czynników są u nich wyższe niż u mężczyzn. Można powiedzieć tym samym, że jest bardzo wiele aspektów, których kobiety potrzebują do szczęścia w pracy.

Po drugie, wyjątkowo duża różnica pomiędzy oczekiwaniami kobiet i mężczyzn występuje w odniesieniu do jednego czynnika, jakim jest możliwość pracy zdalnej. Tutaj wskazania kobiet różnią się od mężczyzn aż o 32 punkty procentowe, bo możliwość pracy zdalnej jest istotna aż dla 68% kobiet i 36% mężczyzn.

Innym czynnikiem, który również istotnie różnicuje preferencje kobiet i mężczyzn, są elastyczne godziny pracy. Pomagają one w szczęściu w pracy zdaniem 65% kobiet i 43% mężczyzn.

Co pomaga w byciu szczęśliwym w pracy – dane dla kobiet i mężczyzn, N=1083 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które obecnie pracują. Źródło: „Szczęście w pracy Polaków” (7 edycja), raport Jobhouse i Great Digital.

#2. Nie jest prawdą, że pracownicy „masowo” wracają do biur

Czy zdarzyło Ci się czytać doniesienia medialne o tym, że „firmy masowo ściągają pracowników do biur”? Pewnie tak, ale… pora spojrzeć na dane. Zdecydowana większość (74%) badanych przez nas pracowników wskazała, że wymiar pracy zdalnej oferowanej na ich stanowisku nie uległ zmianie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. 13% badanych pracowników może obecnie pracować zdalnie więcej dni niż przed zmianami wprowadzonymi przez pracodawcę, a 12% może pracować mniej dni zdalnie niż przed rokiem.

Jak zmienił się wymiar pracy zdalnej oferowany badanym w ciągu 12 miesięcy poprzedzających realizację badania? N=1083 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które obecnie pracują. Źródło: „Szczęście w pracy Polaków” (7 edycja), raport Jobhouse i Great Digital.

#3. Przyjazna kultura organizacyjna może rekompensować niższe wynagrodzenie

Co pracownicy wskazują jako czynnik najmocniej wpływający na poczucie szczęścia w pracy? Wynagrodzenie (ten czynnik jest na pierwszym miejscu niezmiennie od 7 lat omawianego badania). Natomiast kiedy popatrzymy na to, co sprawia, że pracownicy są skłonni polecać swoją obecną pracę, to tutaj na pierwszych miejscach wskazywane są następujące czynniki: współpracownicy, na których można liczyć (56% wskazań) i przyjazna atmosfera pracy (54%), wynagrodzenie pojawia się na trzecim miejscu (z 50% wskazań), a zaraz za nim relacje z przełożonym (45%).

Top 8 czynników, które sprawiają, że badani mogliby polecić swoją pracę. N=1083 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które obecnie pracują. Źródło: „Szczęście w pracy Polaków” (7 edycja), raport Jobhouse i Great Digital.

Z kolei w pytaniu o to, co powinno się zmienić, aby pracownicy byli skłonni w mocniejszym stopniu polecać swoją pracę na pierwszym miejscu pojawia się wynagrodzenie (51%), a na kolejnym benefity (37%).

Inaczej mówiąc, więcej pracujących pracowników poleca obecnie swoją pracę z powodu współpracowników, atmosfery, przełożonego, a ci, którzy tego doświadczają dodają „gdybym do tego mógł/mogła zarabiać więcej” byłoby jeszcze piękniej.

8 czynników, które powinny się zmienić, badani mogli polecić swoją pracę. N=1083 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które obecnie pracują. Źródło: „Szczęście w pracy Polaków” (7 edycja), raport Jobhouse i Great Digital.

#4. Dobrzy liderzy to klucz to dobrego (dającego szczęście) środowiska pracy

To już nie tyle bezpośredni wniosek z przeprowadzonego badania, ale ważny wątek w dyskusji w panelu eksperckim, który miał miejsce podczas premiery raportu w Gdańsku.

To liderzy decydują o tym jak w praktyce wygląda kultura pracy, jakie zachowania są rzeczywiście wzmacniane, jakie tolerowane, a jakie nie. Oni dobierają dalszych członków do zespołu i wreszcie, ci dobrzy liderzy potrafią sobie radzić z zespołami pracującymi w pracy zdalnej i hybrydowej. Zasadniczym elementem swojego zachowania czynią m.in. jasne definiowanie zadań i oczekiwań, empatię, czyli gotowość do wsparcia pracownika, w zakresie, jakiego potrzebuje, zaufanie zamiast kontroli i autonomię zamiast mikrozarządzania.

#5. Warto sprawdzać jak pracuje się pracownikom w Twojej firmie (nawet jeśli nie będzie to sprawdzenie poziomu szczęścia w pracy)

Oczekiwania pracowników ewoluują. Wywołują je zarówno zmiany makro (jak sytuacja gospodarcza, pandemia czy wojna),  jak i te w bliższym otoczeniu firmy (jak działania konkurencyjnych pracodawców i pracowników na rynku). Sprawiają na przykład, że poznawszy zalety danego rozwiązania (np. pracy zdalnej) pracownicy nie chcą z niego rezygnować i wprowadzają go na dłużej do kanonu swoich oczekiwań. Dlatego, chcąc trzymać rękę na pulsie tak ważne jest sprawdzanie czego pracownicy doświadczają w naszej firmie i poza nią oraz jak to wpływa na ich oczekiwania i potrzeby. Można to robić m.in. realizując regularnie rzetelne badania pracowników.

🔹🔹🔹 O tym, jak przygotować rzetelne badanie pracowników przeczytasz TUTAJ 🔹🔹🔹

#6. Aby lepiej zrozumieć wyniki badań pracowników (tego i innych), sięgaj także do danych jakościowych

Raport „Szczęście Polaków w pracy” to prawie 40 stron lektury. Znajdziesz w nim nie tylko podsumowane i przeanalizowane dane ilościowe z badania, które objęło ponad 1000 pracowników. Znajdziesz w nim także kilka stron z komentarzami otwartymi przekazanymi spontanicznie przez pracowników uczestniczących w badaniu. Są to komentarze nie tylko dotyczące potrzeby realizacji takiego badania, ale też komentarze odnoszące się do tego, co sprawia, że pracownikom chce się z uśmiechem przychodzić do pracy w poniedziałek (bądź też nie). Zajrzyj do tych komentarzy, obiecuję, że inaczej spojrzysz wtedy na wszystkie wykresy z danymi.

Wybrane komentarze uczestników badania. Źródło: „Szczęście w pracy Polaków 2023” (7 edycja), raport Jobhouse i Great Digital.

Pełną wersję raportu „Szczęście Polaków w pracy 2023” (7 edycja) przygotowanego przez Jobhouse i Great Digital możesz pobrać bezpłatnie TUTAJ.

Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie N=1038 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które obecnie pracują, w większości w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 11 września – 17 października 2023 roku za pomocą ankiety online przez agencje Jobhouse i Great Digital.

Omówienie najważniejszych wyników badania wraz z relacją zdjęciową z premiery raportu w Gdańsku znajdziesz na blogu Jobhouse TUTAJ

Zdjęcie główne przedstawia autorki raportu (Natalię Bogdan z Jobhouse, Martę Pawlak-Dobrzańską z Great Digital) oraz uczestników panelu eksperckiego, jaki miał miejsce podczas premiery raportu w Gdańsku: Pawła Jemioła z Nordea, Różę Szafranek z HR Hints, Lecha Wikaryjczyka z No Fluff Jobs oraz Anikę Osmólską z Traffit.

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu