O projektowaniu podróży kandydata w rekrutacji

Copy of mapowanie procesu rekrutacji

W tym wpisie opowiemy Wam o projektowaniu podróży kandydata w rekrutacji. Zobaczcie, jak umiejętność rysowania może poprawić wyniki rekrutacji.

Słyszeliście o Candidate Journey Map lub projektowaniu procesu rekrutacji? To zaczerpnięte z technik projektowych podejście, które potrafi diametralnie zmienić nie tylko sam proces, ale przede wszystkim jego finalny rezultat. Ta dobrze znana w biznesie metoda, która coraz chętniej adaptowana jest na potrzeby usprawniania procesów HR. Dzięki zobrazowaniu całego cyklu rekrutacji możemy zobaczyć m.in. w jak wielu miejscach możemy stracić kandydata, w którym momencie możemy go przekonać o pozostaniu w procesie rekrutacji, czy jak zoptymalizować cały proces, żeby zajmował mniej czasu i kosztował mniej pieniędzy.

Czym jest mapowanie procesów?

To zebranie i opisanie wszystkich elementów składających się na proces, od elementów wejściowych, poprzez aktualny przebieg procesu po elementy wyjściowe. Efektem końcowym jest graficzny diagram przedstawiający w czytelny i zrozumiały sposób dany proces, np. proces rekrutacji.

Czy warto korzystać z techniki mapowania w procesie rekrutacji?

Zdecydowanie tak. Często zdarza się, że biznes nie do końca rozumie, z jaką ilością działań i wysiłkiem wiąże się skompletowanie puli odpowiednich kandydatów do rozmów rekrutacyjnych. Okazuje się również, że gdybyśmy zapytali wszystkich członków zespołu ds. rekrutacji jak wygląda proces, z jakich elementów się składa, ile jest punktów styku kandydata z firmą, czy co w procesie nie działa i należy to poprawić – odpowiedzi byłyby często bardzo różne.

Mapa procesu rekrutacji pozwala nie tylko znaleźć wspólny język z klientem wewnętrznym, czyli osobą zlecającą daną rekrutację, ale także przyjrzeć się temu procesowi z szerszej perspektywy uwzględniając w nim punkt widzenia innych osób z zespołu, działu, czy samych zainteresowanych, czyli kandydatów i nowo zatrudnionych pracowników. To świetny punkt wyjścia do optymalizacji i poprawienia tego, co nie działa, lub działa nie do końca tak, jakbyśmy chcieli.

Znam proces na pamięć, po co go mapować?

Jeśli macie 9 wolnych minut, obejrzyjcie bardzo ciekawy film o mapowaniu procesów, w którym Tom Wujec opowiada o tym, jak różnie można podejść do procesu przygotowywania tosta tutaj  😊 Proces rekrutacji wydaje Wam się banalnie prosty? Spróbujcie usiąść nad nim ze swoim zespołem i rozrysować w najdrobniejszych szczegółach wszystkie jego elementy.

Jak wygląda proces mapowania?

W każdej firmie proces rekrutacji i selekcji kandydatów może wyglądać różnie. Różnie będą wyglądały także mapy odpowiedzialności poszczególnych uczestników procesu, HR Business Partnerów, managera zlecającego rekrutację oraz kandydata.O czym warto pamiętać?

  • Przeanalizuj proces w szczegółach – ogólne ujęcie nie pomoże w jego usprawnieniu
  • Zaangażuj w proces mapowania wszystkich, którzy w nim uczestniczą – im szersza perspektywa tym bardziej kompletna mapa i lepsze zrozumienie całego procesu
  • Wykorzystaj zmapowanie procesu do wdrażania nowych osób do zespołu, lub rozmów z klientami wewnętrznymi.
  • Upraszczaj, uaktualniaj, modyfikuj, poprawiaj, badaj co o Twoim procesie rekrutacji myślą kandydaci.

Kto mapuje procesy w HR?

Nie, nie tylko globalne, duże korporacje 😊 Technikę tę zastosowała też m.in. Poczta Polska, która w 2015 roku przeszła proces transformacji funkcji HR m.in. z wykorzystaniem techniki mapowania procesów. W wyniku projektu procesy HR zostały zidentyfikowane i opisane a następnie uproszczone i ustandaryzowane.

Chcesz nauczyć się, jak w praktyce wygląda projektowanie podróży kandydata i mapowanie procesu rekrutacji? Przyjdź na nasze szkolenie Candidate Life Cycle, zapytaj o termin pisząc: info (at) greatdigital.pl

A jeśli znasz kogoś, kogo może zainteresować ten temat, podziel się wpisem:

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu