Digital Poland, czyli kilka statystyk, które powinien znać każdy HR-owiec

most active social media platforms

Przygotowaliśmy dla Was kilka danych pokazujących jak bardzo „digital” jest już Polska. Wyjaśniamy też dlaczego powinien je znać nie tylko każdy marketer, ale też innowacyjny HR-owiec. Wszystkie dane pochodzą z raportu „Digital in 2017. Eastern Europe” przygotowanego przez agencję We are social, która od kilku lat przygotowuje dane dla kilkudziesięciu krajów z całego świata, w tym Polski.

Penetracja internetu w Polsce to już 72%

Dokładniej rzecz biorąc, 72% Polaków w wieku od 16 do 64 lat korzysta z internetu. Czy to dużo? Globalny wynik dla wszystkich badanych krajów to 50%, w regionie znacząco wyższe wskaźniki niż Polska mają Czechy (88%) i Słowacja (85%). Polska rozwija się pod tym względem bardzo szybko, liczba internautów w Polsce w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 9%, co daje 2 miliony nowych internautów!

Co to oznacza dla HR? Jeśli jeszcze zastanawiacie się nad prowadzeniem działań w sieci, sprawdźcie dokładnie jaki odsetek Waszej grupy docelowej z niej korzysta.  Z internetu zaczynają obecnie korzystać także starsze roczniki i jeśli do tej pory myśleliście, że Waszej grupy docelowej nie ma w sieci, prawdopodobnie jesteście w błędzie.

penetracja internetu

Wg raportu „Digital Poland” Polacy spędzają średnio w internecie 5 godzin i 43 minuty

Prawie 6 godzin spędzanych dziennie w internecie to bardzo dużo (o 1 godzinę i 18 minut więcej niż przed rokiem). To czas, w którym Polacy przeglądają pocztę, korzystają z serwisów social media i wyszukiwarek szukając informacji o produktach i markach (to są najczęściej wykonywane i badane czynności internetowe). To również momenty, w których można dotrzeć do potencjalnych pracowników z pomocą spersonalizowanej wiadomości i komunikatu o ofercie pracodawcy, w wielu miejscach w sieci, nie tylko w serwisach stricte związanych z pracą.

czas spędzany w internecie

15 milionów Polaków korzysta z serwisów social media

W porównaniu z poprzednim rokiem liczba Polaków korzystających z serwisów social media wzrosła o 1 milion (!). Średnio w serwisach społecznościowych Polacy spędzają aż prawie 2 godziny dziennie. Do najczęściej odwiedzanych w Polsce platform należą youtube (z którego korzysta 64% użytkowników social media), Facebook (62%), Google+ (33%) oraz Twitter i Instagram (po 24% wskazań). Do korzystania z LinkedIn przyznało się 13% Polaków korzystających z social media (co daje prawie 2 miliony użytkowników).

Jeśli zatem nie jesteście jeszcze obecni w żadnej (oficjalnej) formie w kanałach social media warto to zmienić. Wasi pracownicy (oraz opinie i materiały na temat firmy) już tam są. Rozwój przemyślanej strategii, w wybranym kanale (bądź kilku) oraz obecność z działaniami promocyjnymi, pozwoli Wam na dużo szersze dotarcie z komunikatem niż wykorzystywane już od lat serwisy i portale pracy. Przy czym, to nie prawda, że z serwisów social media korzystają jedynie najmłodsze pokolenia. Ponad 5 milionów użytkowników Facebooka w Polsce to osoby mające więcej niż 35 lat.

profil użytkowników facebooka

57% ruchu w internecie w Polsce wg danych „Digital Poland” to ruch z urządzeń mobilnych

Już w końcu 2015 odsetek ruchu z urządzeń mobilnych w Polsce przekroczył 50%, a obecnie jest to ponad 57% ruchu. Pozwala to Polakom na korzystanie z internetu w zupełnie nowych miejscach i porach, np. rano zaraz po przebudzeniu, w drodze do pracy i na przystanku, w trakcie przerwy w pracy, a także w czasie pracy, pomiędzy spotkaniami i obowiązkami firmowymi, nawet jeśli pracodawca ogranicza dostęp do niektórych stron internetowych. W tych wszystkich momentach (kilkunastu krótkich chwilach w ciągu dnia, zamiast kilku dłuższych posiedzień w internecie w stałych porach kilka lat temu) ponownie pojawia się szansa na dotarcie z komunikatem do potencjalnego nowego pracownika. Z jakimi treściami? Z angażującą stroną kariera, którą dobrze przegląda się na ekranie smartfona, z innowacyjnym ogłoszeniem, które dobrze wygląda na komórce i na które można łatwo zaaplikować. Aby upewnić się jak łatwo (jak trudno?) to zrobić, spróbujcie zaaplikować na ogłoszenia swoje i konkurencji, np. podczas podróży do pracy.

ruch z urządzeń mobilnych

Jeszcze więcej interesujących danych znajdziecie nie tylko dla „Digital Poland”, ale w raportach We are social na temat Europy Wschodniej i innych części świata. Przytoczyłam je tutaj, bo jedynie pozornie nie dotyczą one HR. Tak naprawdę pokazują jak bardzo „digital” jest już Polska i jak szybko zmienia się świat dookoła. O tym, co dokładnie oznacza digital HR pisaliśmy też tutaj.

PS. Czy Wasze kanały docierania do kandydatów i treści, jakie dla nich przygotowujecie również się już zmieniają? Jeśli potrzebujecie wsparcia, napiszcie: info@greatdigital.pl. Przygotujemy dla Was strategię digital, kanały dotarcia do kandydatów i konkretne treści. A jeszcze więcej o digital HR już niebawem na naszym blogu. Aby nie przegapić kolejnego wpisu, możesz zapisać się na nasz newsletter tutaj.

Pełny raport We are social znajdziecie tutaj.

Jeśli uważasz nasz wpis za wartościowy, podziel się nim w wybranym serwisie social media 🙂
⬇⬇⬇⬇

Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu