5 barier, które nie pozwalają zadbać o candidate experience

candidate experience

Z jakimi wyzwaniami borykają się najczęściej rekruterzy, którzy chcą zadbać o candidate experience? Co nie pozwala ruszyć z miejsca i zacząć zmieniać sposób traktowania kandydatów zgodnie z potrzebami kandydatów? Poniżej moja subiektywna lista powodów, które można (i warto!) przezwyciężać.

# 1 Dbamy o doświadczenia kandydatów na co dzień

To często powtarzany argument. Nie mam co do niego wątpliwości, nikt z nas nie chciałby celowo źle potraktować kandydata. Problem polega natomiast na tym, że…oczekiwania kandydatów poszybowały zdecydowanie w górę i wykraczają poza zapewnienie dobrej atmosfery spotkania. O tym, jak – na razie – rozmijają się oczekiwania kandydatów i praktyki pracodawców możecie poczytać w raporcie „Candidate experience w Polsce” dostępnym TUTAJ. Kolejna, V już edycja badania właśnie się zakończyła, raportem podzielimy się z Wami niebawem.

#2 Nie mamy czasu na to, by wprowadzać usprawnienia w podejściu do kandydatów

Inaczej mówiąc, prowadzimy zbyt dużo procesów rekrutacyjnych, aby znaleźć więcej czasu na kontakt z kandydatem i naprawdę zadbać o candidate experience. To również bardzo częsta sytuacja, pytanie czy spodziewasz się, że…kiedyś będziesz mieć więcej czasu na rekrutację? Dobra wiadomość jest taka, że możesz go mieć! Możesz posłużyć się narzędziami, które oszczędzają Twój czas. Mam tu na myśli rozwiązania ofertowane m.in. przez dobre systemy ATS, które wspierają komunikację z kandydatem w ciągu całego procesu rekrutacji i inne narzędzia, które te doświadczenia zmieniają. Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze tych narzędzi, możemy pomóc 🙂

Rekrutujesz kandydatów IT? Spójrz na program organizowanego przez nas szkolenia otwartego „Candidate experience w rekrutacji kandydatów IT”. Agendę szkolenia i zapisy znajdziesz TUTAJ 

#3 Nie wiemy jak pozyskać biznes przy wprowadzaniu zmian w podejściu do kandydatów

To prawda, przekonać biznes, że to nie tylko zespół rekrutacji wpływa na doświadczenia kandydatów i zacząć z nim współpracować np. przy skracaniu czasu rekrutacji dla kandydata, to ważny kamień milowy pozwalający zadbać o candidate experience. Nie wiesz jak to zrobić? Pokaż biznesowi dane i wyniki z badania candidate experience. Inaczej mówiąc, spytaj kandydatów o wrażenia z rekrutacji i wspólnie z managerami, dla których prowadzicie rekrutacje przyjrzyjcie się wynikom badania.

O tym, jak zmierzyć i zbadać candidate experience, przeczytasz TUTAJJeśli temat Cię zainteresował, możesz też spojrzeć na najczęstsze mity na temat candidate experience TUTAJ

#4 Nie mamy dodatkowego budżetu na działania candidate experience

To zdecydowanie bariera, jaka nie powinna Cię powstrzymywać przed wprowadzaniem zmian. Odpowiednie zadbanie o candidate experience to zdecydowanie nie – i nie tylko – gadżety, jakie możesz rozdać kandydatom czy nowozatrudnionym pracownikom. Wiele z działań, które naprawdę robią różnicę kandydatom to działania bezkosztowe, które możesz zaczać wdrażać od jutra.

5 sposobów na poprawę candidate experience, które nic nie kosztują znajdziesz TUTAJ

#5 Nigdy nie sprawdziliśmy co kandydaci sądzą o naszym procesie rekrutacji

Czy kiedykolwiek spytaliście kandydatów o opinię na temat procesu rekrutacji do Waszej firmy? Jakiejś jego części lub całości? Czy byli wśród nich kandydaci, którzy nie zostali finalnie zatrudnieni w Waszej firmie i mieli szansę powiedzieć szczerze o tym, co było ok, a co wywołało ich negatywną ocenę? Czy zastanawialiście się jaka część kandydatów rzeczywiście poleciłaby aplikowanie do Was swoim znajomym? Z wspomnianego już badania eRecruiter i Great Digital wiemy, że aż 90% niezadowolonych z przebiegu procesu rekrutacji kandydatów dzieli się swoją opinią na jego temat. Czasem jest to publiczny post w sieci, czasem post w bardziej prywatnym gronie,  a czasem po prostu ustna rekomendacja do…nieaplikowania.

Nie trać kontaktu z prawdziwymi opiniami kandydatów i pozwól im się wypowiedzieć. Będziesz wiedzieć, jakie elementy procesu rekrutacji są Waszymi wyróżnikami i warto je utrzymać, a nad czym warto popracować, aby rzeczywiście odpowiedzieć na oczekiwania kandydatów i zadbać o candidate experience.

PS. A jeśli potrzebujesz pomocy w realizacji badania candidate experience, po prostu napisz: badania (at) greatdigital.pl. Podpowiemy co zrobić 🙂

Jeśli wpis był dla Ciebie wartościowy, możesz podzielić się nim wybranym serwisie 🙂 ⬇⬇⬇

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu