5 powodów, dla których warto przeprowadzić (z nami) analizę i mapowanie procesu rekrutacji

Analiza i mapowanie procesu rekrutacji. Brzmi poważnie, może trochę strasznie? Jeśli szukasz sposobów na podniesienie efektywności rekrutacji, zdecydowanie warto je przeprowadzić. O tym, że „nie ma co się bać” wyjaśniam w poniższym poście.

1. Eksperckie wsparcie w obszarach, w których na co dzień brakuje czasu

Osoby odpowiedzialne ze rekrutacje w codziennej pracy często muszą koncentrować swoje wysiłki na bieżącej komunikacji z kandydatami i nowych sposobach ich pozyskiwania. Wiemy, że przy dużej liczbie procesów samo zadbanie o gromadzenie aktualnych danych w systemach rekrutacyjnych stanowi nie lada wyzwanie. Staje się ono tym większe, im więcej osób po stronie pracodawcy jest zaangażowanych w kolejne etapy rekrutacji. Nic dziwnego, że na dogłębną analitykę brakuje już czasu. Dlatego Klienci tak cenią oferowane przez nas podczas analizy i mapowania procesu rekrutacji wsparcie w zakresie analityki. Naszą umiejętność syntezy danych ilościowych i jakościowych pochodzących z różnych źródeł, a także odnoszenie ich do rynkowych benchmarków. Często już na podstawie danych rekrutacyjnych potrafimy wskazać elementy procesu, które warto zoptymalizować.

2. Słuchamy nie tylko kandydatów

Nie musimy chyba nikogo przekonywać jak bardzo cenimy i chętnie wykorzystujemy w swojej pracy badania candidate experience. Przeprowadzając mapowanie procesu rekrutacji nie możemy jednak zapominać o drugiej stronie medalu, czyli doświadczeniach osób odpowiedzialnych za rekrutacje. Przywołując kolejny raz jeden z naszych ulubionych cytatów Richarda Bransona, twórcy obejmującej ponad 400 firm Virgin Group: „To nie klienci są najważniejsi. Najważniejsi są pracownicy. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zadbają o klientów.” Nie uda się poprawić doświadczeń kandydatów, jeżeli rekruterzy lub hiring managerowie czy inni pracownicy zaangażowani w procesy rekrutacyjne nie będą mieć czasu, odpowiedniej wiedzy czy narzędzi, aby skutecznie je prowadzić. Dlatego w trakcie mapowania procesu rekrutacji zawsze uwzględnimy ich perspektywę, potrzeby i wyzwania. Tym samym, dbając o zaangażowanie tych osób, łatwiej inicjować w firmie różne zmiany wpływające na procesy rekrutacyjne.

🔷🔷 🔷 8 powodów, dla których warto zastosować NPS do zbadania candidate experience znajdziesz w poście TUTAJ 🔷🔷🔷

3. Przyjazne narzędzia i metody pracy, czyli o korzyściach z mapy doświadczeń

Proces rekrutacji to system naczyń powiązanych. Chcąc rozwiązać wyzwania pojawiające się na danym etapie, często trzeba poszukać ich przyczyny we wcześniejszych fazach procesu. Zestawienia, raporty, dane, mnóstwo informacji do przeanalizowania – wiemy, że tak kojarzą się audyty. W trakcie naszego mapowania procesu rekrutacji również powstają szczegółowe raporty. Dodatkowo, żeby łatwiej i efektywniej pracować na obrazie całości, tworzymy na ich podstawie tzw. mapy doświadczeń. Narzędzie to znacznie ułatwia zestawienie wszystkich doświadczeń uczestników rekrutacji: pozytywnych, neutralnych a także tych wymagających poprawy. Posługując się mapami doświadczeń łatwo zdiagnozować „wąskie gardła” procesu rekrutacji i zależności między poszczególnymi etapami. Można też wybrać działania typu quick win, które w krótkim czasie przełożą się na poprawę doświadczeń kandydatów i osób zaangażowanych po stronie pracodawcy.

4. Analizę i mapowanie rekrutacji szyjemy na miarę

Dzięki połączeniu kompetencji analitycznych i badawczych jesteśmy w stanie w pełni spersonalizować projekt analizy i mapowania procesu rekrutacji. Bierzemy przy tym pod uwagę konkretne potrzeby, wyzwania oraz możliwości czasowe i budżetowe Klienta. Faza analityczna pozwala nam dokładnie poznać specyfikę prowadzonych procesów rekrutacyjnych. Wskazujemy w niej potencjalne obszary wymagające optymalizacji lub zdiagnozowania za pomocą dodatkowych badań, np. wywiadów jakościowych z uczestnikami procesu rekrutacji. Wiemy ile wywiadów i z kim warto przeprowadzić. Nie opieramy się na gotowych, uniwersalnych scenariuszach badań. Zawsze uwzględniamy w nich wiedzę zdobytą na etapie analizy danych. W ten sposób precyzyjnie dotykamy zagadnień, które w przypadku danego pracodawcy mogą okazać się najistotniejsze.

5. Dużo dobrych wiadomości

Wyniki analizy i mapowania procesu rekrutacji to nie tylko rekomendacje zmian oraz wskazówki jak w przyszłości efektywniej monitorować wszystkie etapy procesu. To także zestaw dobrych praktyk rekrutacyjnych, które warto utrzymywać i wzmacniać, bo już teraz przekładają się na pozytywne doświadczenia uczestników rekrutacji. Wiemy z doświadczenia, że w każdej firmie takich praktyk jest dużo, a rekruterzy czy hiring managerowie bywają wręcz miło zaskoczeni tym, na co zwracają uwagę i doceniają ich kandydaci. To także bardzo istotna rola projektu – zdiagnozować pozytywne praktyki stosowane przez różne osoby lub zespoły i stworzyć z nich dobry standard candidate experience stający się wizytówką całej firmy.

Analiza i mapowanie procesu rekrutacji… brzmiały groźnie? Tymczasem „nie ma co się bać”! 😊 Sprawdź z jakich szczegółowych etapów składa się analiza i mapowanie procesu rekrutacji.

PS. Zobacz, co o ostatnio przeprowadzonych projektach mapowania procesu rekrutacji mówią nasi Klienci.

Współpraca z Great Digital wniosła dużą wartość dla naszej organizacji, a wypracowane do wdrożenia zmiany pomogą nam poprawić efektywność procesów rekrutacyjnych. Bardzo istotne i przydatne na przyszłość są dla nas wszystkie materiały dostarczone przez Great Digital w toku realizacji ww. projektu.

Marta Partycka Ekspert ds. Rekrutacji i Doświadczeń Kandydata, Nationale-Nederlanden

Zdecydowanie rekomendujemy współpracę z Great Digital.  Możemy określić ją jako bardzo profesjonalną, terminową i merytoryczną. Doceniamy w niej zwłaszcza bardzo dobrą analizę naszych potrzeb na początku projektu, przygotowanie planu badań i harmonogramu dopasowanych do naszych oczekiwań oraz terminowe i jakościowe zrealizowanie wszystkich etapów projektu.

Praca z Great Digital to merytoryczne spotkania pełne inspirującej wiedzy i doświadczenia, sprawna organizacja, profesjonalne wsparcie na każdym etapie realizacji projektu i komunikacja na najwyższym poziomie.

Milena Kulon, Employer Branding Specialist, Allegro

➡️➡️➡️ Chcesz dowiedzieć się więcej na temat mapowania procesu rekrutacji? Sprawdź TUTAJ lub napisz do nas!

A jeśli uważasz ten wpis za wartościowy, podziel się nim w ulubionym serwisie ⬇️⬇️⬇️ Dziękuję!

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu