Jak przygotować rzetelne badanie pracowników – poznaj 5 ważnych podpowiedzi

Zainspirowana pytaniami od uczestników szkoleń i konsultacji dotyczących realizacji badań pracowników online, postanowiłam zebrać największe zaskoczenia i przemyślenia HR-owców i osób planujących badanie pracowników. Sprawdź czego prawdopodobnie 😉 nie wiesz o realizacji ankietowych badań online pracowników.

1. Przygotowanie badania NIE ZACZYNA SIĘ od przygotowania ankiety

To, że badania nie zaczyna się od pracy ankietą jest dla mnie od lat oczywiste. Zauważyłam jednak, że dla uczestników moich szkoleń okazuje się być pewnym oślnieniem. Jest szereg pytań, które warto sobie zadać zanim zaczniemy pracę nad pytaniami dla pracowników. Przechodzenie od razu do budowania ankiety niesie ryzyko przygotowania słabego badania. Wyobraź sobie, że Twoja firma potrzebuje nowej strony www. Pracy nad nią nie zaczniecie przecież od kodowania strony! Potrzebna jest rozmowa o tym kto będzie odbiorcą strony, jakie cele ma spełniać, z jakich kluczowych elementów powinna się składać, jaki ma nieść komunikat itd. Podobnie będzie z zaprojektowaniem dobrego badania. Ankieta to dopiero jeden z kolejnych kroków w pracy nad badaniem, a od jakości pracy nad wcześniejszymi etapami ankiety zależy z kolei jakość ankiety (i całego badania).

2. Możesz wpływać na poziom udziału pracowników w badaniu

Poziom udziału pracowników w badaniu, czyli responsywność to częsta bolączka osób organizujących badania pracowników. Dobra wiadomość jest taka, że możesz na nią wpływać. Ta trudniejsza wiadomość – wpływ na poziom udziału pracowników, którzy wezmą udział w badaniu ma tutaj kilkanaście czynników, m.in. wygląd i długość ankiety, forma pytań, komunikacja firmowa związana z badaniem, a także…poprzednio realizowane badania w firmie.

Tak, jeśli realizujesz badania w firmie, warto jest myśleć długofalowo, nie tylko o tym, po co robimy obecne badanie i jak osiągniemy dobry poziom responsywności w badaniu, ale także…co zrobimy, aby zadbać o sprawną realizację kolejnych badań w organizacji w przyszłości.

3. Słabe pytania, to słabe badanie (stracony czas i zmarnowana szansa)

Chociaż pracy nad badaniem nie zaczynamy od tworzenia ankiety, to oczywiste jest, że jest to bardzo ważny element przesądzający o powodzeniu badania. Dobre pytania (dające odpowiedzi na nasze pytania i wyzwania biznesowe, zrozumiałe dla uczestników, tzw. w punkt oraz poprawne metodologicznie) to dobre badanie. Dobre badanie pozwala zebrać rzetelne dane pozwalające pracować nad zmianami w firmie w oparciu o wyniki badania. W ten sposób przechodzimy do kolejnego punktu będącego zaskoczeniem w pracy nad badaniami…

🔹🔹🔹 2 powody, dla których warto badać poziom employee experience znajdziesz TUTAJ 🔹🔹🔹

4. Praca nad badaniem nie kończy się wraz z przygotowaniem raportu z badania

Czy sądzisz może, że koniec pracy nad badaniem to przygotowanie raportu? Pomyśl o tym, że to dopiero początek! Badanie nie powinno być realizowane dla samej realizacji badania. Badanie służy realizacji celu, dla którego zostało zaplanowane (patrz punkt 1!) i jest jedynie NARZĘDZIEM do realizacji tego celu. To oznacza, że wraz z podsumowaniem wyników powinny pojawić się też rekomendacje biznesowe działań do podjęcia po badaniu, a następnie praca nad wdrożeniem tych zmian.

5. Badania pracowników realizujemy (niekoniecznie) cyklicznie

Jak często powinniśmy realizować badanie pracowników? Często słyszę takie pytanie. Czy w ogóle badania należy realizować cyklicznie? Odpowiem: i tak, i nie. Kolejne badanie pracowników warto zaplanować po wdrożeniu działań wynikających z poprzedniego badania. Jeśli firma radzi sobie z tym sprawnie, np. w ciągu kwartału (czy półrocza jeśli potrzebne są większe zmiany), to wtedy tak, badanie warto realizować „cyklicznie”, nawet co kwartał. A jeśli tak się nie dzieje, to niestety powinniśmy liczyć się z tym, że responsywność pracowników w każdym kolejnym badaniu będzie niższa. Realizacja badania „cyklicznie” nie ma wtedy niestety większego sensu, a pracownicy nabierają przekonania, że ich głos nie ma znaczenia.

🔹🔹🔹 A może sprawdzisz co warto wiedzieć zanim przygotujesz ankietę do badania candidate experience? Zajrzyj TUTAJ 🔹🔹🔹

PS. Jeśli podobał Ci się ten wpis, podziel się nim w wybranym serwisie. Dziękuję!

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu