5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp jest bezpłatny, to możesz rezerwować bilet na edycję w przyszłym roku. Poniżej moje wnioski wraz z przykładami narzędzi HR Tech obecnymi na konferencji w Londynie.

#1. Hasło AI jest obecne w 9/10 wystąpień, jakie pojawiają się na technologicznej konferencji.

W wystąpieniach dotyczących AI w HR często jest już mowa o 2 alternatywnych podejściach, jakie zaczynają się pojawiać w HR. Pierwsze z nich to wykorzystanie AI do automatyzacji procesów HR w celu wprowadzenia oszczędności (często też zwolnień). To nie jest oczywiście polecane przez ekspertów podejście.

Drugie podejście, to wprowadzenie dzięki AI automatyzacji procesów w HR po to, aby…uwolnić czas pracowników w HR. Ten dodatkowy czas powinien być przeznaczany głównie na wsparcie managerów (patrz punkt 2 i 3), a w obszarze rekrutacji na koncentację na doświadczeniach kandydata (patrz punkt 5).

#2. Focus na managerów

Managerowie jako osoby kluczowe dla sposobu funkcjonowania, zaangażowania i utrzymania pracowników w organizacji nadal wymagają bardzo dużego wsparcia od HR. Jak podawała przedstawicielka CultureAmp, relacja z managerem wyjaśnia aż 70% wariancji w poziomie zaangażowania pracowników. Tłumacząc ze statystycznego na polski, manager to czynnik najsilniej wpływający na poziom zaangażowania pracowników. I żadne benefity nie pomogą jeśli zła jest relacja pracownika z managerem.

Poniżej dane, jakie przytaczała podczas konferencji HR Technologies przedstawicielka CultureAmp. Widać, że w tej chwili w firmach doświadczenia managerów są jednak znacząco gorsze niż zarządzanych przez nich pracowników.

#3. Focus na „bezpieczeństwo psychologiczne” pracowników oraz ich dobrostan.

W zadbaniu o budowanie kultury organizacyjnej dającej pracownikom poczucie bezpieczeństwa psychologicznego oraz dobrostanu kluczową rolę odgrywają oczywiście managerzy (przy wsparciu HR). Mówiąc w skrócie, chodzi budowanie zaufania i stwarzanie miejsca, w którym pracownicy mogą swobodnie wyrażać swoje opinie, obawy i rozmawiać o popełnianych błędach bez obawy o to, jakie będą konsekwencje tych wyrażanych opinii.

I tutaj możecie spojrzeć m.in. na narzędzie Vessy.com oraz Open Up. Zwrot z inwestycji w wellbeing przedstawiała podczas konferencji przedstawicielka Open Up.

#4. Liczba narzędzi dostępnych dla HR jest…przytłaczająca.

Bardzo dużo narzędzi HR Tech dotyczy obecnie automatyzacji procesów HR, a wiele obejmuje bardzo dużo różnych procesów HR. Najwięcej narzędzi dotyczy jak zawsze obszaru twardych procesów kadrowo-płacowych, ale obejmują już one naprawdę każdy kawałek doświadczeń HR i pracowników. Są już na przykład narzędzia wspierające każdy punkt na ścieżce employee experience (sprawdź Employment Hero) albo wspierające globalne kariery pracowników (sprawdź PathGlobal).

#5. Bardzo duże nasycenie technologiami w obszarze rekrutacji ma dawać szanse na… ponowne skupienie na człowieku.

W obszarze rekrutacji, gdzie wg szacunków ekspertów powtarzalne czynności zajmują ok. 70% czasu rekruterów, czeka nas naprawdę duża rewolucja. Eksperci (tutaj na konferencji wypowiadała się m.in. przedstawicielka EY) szacują, że dzięki dostępnym narzędziom rekruterzy nie będą już niedługo zajmować się selekcją CV czy też umawianiem kandydatów na spotkania. Zmiana będzie tak duża, że oznaczała będzie zupełnie nowe obowiązki osób pracujących na stanowisku rekrutera. Spodziewane nowe obowiązki będą oznaczały dużo większą koncentrację na kandydacie, a przeprowadzana do tej pory często weryfikacja przeszłego doświadczenia kandydata zostanie zastąpiona oceną potencjału kandydata i dopasowaniem do niego przyszłych ról, stanowisk i zadań, których nie wykonywał do tej pory. Dzięki temu jest szansa, że zawód ten będzie oznaczał też dużo bardziej pozytywne doświadczenia dla samych rekruterów (mniej powtarzalnej i automatycznej pracy, więcej zindywidualizowanego wsparcia dla kandydata). Brzmi bardzo dobrze, dodajmy, że do tej zmiany będą gotowi rekruterzy, którzy sami uzupełnią swoje kompetencje.

Obszary, w których firmy wspierają się AI w obszarze pozyskiwania kandydatów przedstawia poniżej wykres z wystąpienia Fosway Group. Większość z nich dotyczy obecnie etapu preselekcji i selekcji kandydatów. Zwróćcie uwagę na ok. 10% firm, które zdecydowały już o tym, że nie będą wdrażać chatbotów na stronie lub też stosować narzędzi wymagających nagrań video od kandydatów.

To tylko kilka wniosków i przemyśleń, z jakimi wychodzę z konferencji HR Technologies UK, podsumowania w formie video (bo wiadomo, że obraz to więcej niż 1000 słów) spodziewaj się już wkrótce na moim instagramowym koncie. Możesz sprawdzić je TUTAJ

A kolejna edycja konferencji HR Technologies UK już za rok, w dniach 30 kwietnia-1 maja 2025. To kto pojedzie w przyszłym roku ze mną? Pełną listę dostawców narzędzi dla HR z konferencji HR Technologies UK 2024 znajdziesz TUTAJ

To NIE JEST wpis sponsorowany i powstał jedynie z mojej chęci podzielenia się wrażeniami z konferencji HR Technologies UK 2024. Jeśli uważasz, że może być dla kogoś wartościowy, podziel się nim w wybranym serwisie. Dziękuję!

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu