4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną

4 mity na temat komunikacji

71% badanych pracowników uważa, że bez partnerskiej i otwartej komunikacji z pracownikami firma nie może odnieść sukcesu biznesowego – to wynik najnowszego badania „Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej”, przy którego realizacji mieliśmy przyjemność wspierać markę emplo. Poznaj 4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną.

Wg badania emplo, im większa firma, tym większa pewność, że sprawna i nowoczesna komunikacja wewnętrzna w sposób kluczowy wpływa na podniesienie efektywności biznesowej. Co to tak naprawdę znaczy w świecie, w którym wciąż ten niezwykle ważny obszar funkcjonowania firmy sprowadza się często do jednostronnych komunikatów przekazywanych z wykorzystaniem tradycyjnych narzędzi, bez kontroli nad tym, które z tych informacji i z jakim skutkiem docierają do pracowników? Sprawdź 4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną.

Po pierwsze: efektywność

Według ankietowanych na efektywność pracowników, a przez to także firmy wpływają przede wszystkim: jasność celów, możliwość zgłaszania własnych pomysłów i usprawnień oraz włączanie pracowników w podejmowanie decyzji dotyczących firmy. Wiktor Schmidt, CEO & co-founder firmy Netguru uważa, że do filarów nowoczesnej i skutecznej komunikacji wewnętrznej można zaliczyć także transparentność i przyzwolenie na odważną, otwartą komunikację nie tylko z góry na dół, ale także z dołu do góry.

Do najważniejszych informacji na temat firmy, które wspierają realizację celów indywidualnych ankietowani zaliczyli m.in.: kierunek, w jakim zmierza firma, jawne cele przełożonego, informację o kluczowych projektach prowadzonych w firmie, jawne cele członków zespołu, czy cele finansowe stawiane przed firmą.

1_str4_2_800

Po drugie: wyjątkowa, przyciągająca najlepszych kultura organizacyjna

Nowoczesna komunikacja wewnętrzna pomaga nie tylko osiągać spektakularne rezultaty w zakresie efektywności pracowników i firmy. Jest także niezwykle istotna w organizacjach, które chcą przyciągać kandydatów i utrzymywać pracowników przy pomocy m.in. wyjątkowej kultury organizacyjnej. Jak mówi Jarek Guc, Członek Zespołu Strategicznego, Dyrektor Marketingu w Grupie CX, komunikacja jest dla nich podstawową wartością, którą świadomie kształtują i pielęgnują.  To absolutny must have w organizacji, która przeszła drogę od firmy humanistycznej, organizacji uczącej się, stawiającej na zarządzanie przez wartości aż po firmę, która zmierza w stronę organizacji turkusowej.

Po trzecie: zaangażowanie

Poczucie wpływu, partnerstwo, poczucie sensu, czy postępu to m.in. wg Daniela Pinka autora bestsellera „Drive” najważniejsze filary motywacji, co potwierdzają również wyniki badania. Aż 88,6% badanych, głównie poniżej 29 roku życia zadeklarowało, że chce pracować w firmie, w której zarząd komunikuje się z pracownikami w sposób partnerski i otwarty. Chęć wpływu na organizację poprzez zgłaszanie własnych pomysłów na usprawnienia, co ciekawe zwłaszcza w grupie osób powyżej 30 lat, zadeklarowało aż 75,9 % badanych. Niewiele mniej bo 73,8% badanych podkreśliło, jak ważna dla nich jest świadomość wpływu realizacji ich celów na realizację celów całej firmy, co jest wciąż niezwykle rzadko stosowaną praktyką, zwłaszcza w dużych organizacjach.

Po czwarte: przewaga konkurencyjna

Nowoczesna, sprawna komunikacja wewnętrzna to także zauważany dzisiaj coraz częściej istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. Obok wzrostu innowacyjności, możliwości pozyskiwania z rynku najlepszych pracowników, czy budowania angażującego miejsca pracy można wymienić również wpływ sprawnej komunikacji na podnoszenie efektywności sprzedaży. Składa się na nią nie tylko współpraca i wymiana informacji w zespole, ale również między zespołami.

Sprawna i nowoczesna komunikacja, czyli jaka?

Do niedawna komunikacja wewnętrzna kojarzyła się z nudnymi, najczęściej mailowymi komunikatami od zarządu, tablicami korkowymi i inicjatywami, których sens i cel był zazwyczaj niejasny dla pracowników. Dziś osoby odpowiedzialne w firmie za komunikację mają do dyspozycji nie tylko nowoczesne narzędzia, takie jak chociażby firmowe portale społecznościowe, ale także coraz większe poparcie coraz bardziej świadomych menedżerów, którzy wiedzą, ile od sprawnej i nowoczesnej komunikacji zależy.

Czy warto mieć w firmie osobę odpowiedzialną za komunikację? Jeśli tak, jaka powinna być jej rola, jeśli za ten obszar według m.in. badanych powinni odpowiadać przede wszystkim menedżerowie i zarząd (w sumie blisko 78% badanych)? W mojej ocenie zdecydowanie warto pokusić się o zatrudnienie osoby, która nie tylko zadba o spójność komunikacji i jej nowoczesny, dopasowany do organizacji i potrzeb pracowników charakter, ale także o:

  • odpowiednie przygotowanie do tego celu menedżerów,
  • sprawną, opartą o wartości wymianę informacji w zespołach i między zespołami,
  • sprawny przepływ informacji z góry do dołu i z dołu do góry.

Taka osoba będzie także znaczącym wsparciem w procesie budowania pożądanej kultury organizacyjnej i usprawniania procesów w oparciu o wymianę wiedzy w firmie. 

Więcej o roli komunikacji wewnętrznej w efektywności biznesowej przeczytacie w pełnym raporcie z badania emplo, który znajdziecie TUTAJ

Zachęcamy do dzielenia się uwagami na temat raportu z oznaczeniem #emplobook. Do wygrania nagrody!

PS.: Jeśli chcecie usprawnić komunikację w swojej firmie, wykorzystać jej potencjał do budowania przewagi konkurencyjnej oraz podniesienia jej efektywności, lub zastanawiacie się, jak najskuteczniej i w jak najkrótszym czasie podnieść kompetencje menedżerów w zakresie komunikacji – zapraszamy do kontaktu 😊 info (at) greatdigital.pl

Podobne wpisy

Staż dla osób po 50. roku życia – czyli dlaczego warto?

Na rynku pojawiają się inicjatywy, o których warto mówić głośno – nie tylko dlatego, że są innowacyjne, ale przede wszystkim dlatego, że odpowiadają na realne potrzeby społeczne. W tym artykule przyglądamy się programowi stażowemu dla osób po 50. roku życia, realizowanemu przez Benefit Systems S.A. Oddział Fitness. Dowiecie się, jak wyglądała jego organizacja, jakie były…

Przejdź do wpisu

10 pułapek, które czyhają na Ciebie w analityce HR (i jak je ominąć)

W czasach, gdy decyzje biznesowe powinny być oparte na danych, analityka HR nie powinna być „dodatkiem”, ale fundamentem skutecznego HR. Ale jak to bywa z fundamentami, jeśli są postawione niedbale, cała konstrukcja może się chwiać. Poniżej znajdziesz 10 pułapek, które najczęściej pojawiają się w podejściu do danych w HR. Jeśli zauważysz u siebie choć kilka…

Przejdź do wpisu

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu