Candidate experience w praktyce, czyli jak to robią w SUEZ Polska

post Suez

Wg raportu z badania Candidate Experience 2017* tylko 23% pracodawców bada opinie kandydatów na temat doświadczeń w procesie rekrutacji. Jedną z firm, która zagadnienie candidate experience traktuje naprawdę poważnie i odczuwa z tego tytułu konkretne korzyści jest SUEZ Polska. Sprawdźcie, co znaczy candidate experience w praktyce, czyli jak to robią w SUEZ Polska.

Duża część pracodawców (dokładnie 60% wg wspomnianego badania) dba o doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji, większość z nich nie sprawdza natomiast jak działania w obszarze candidate experience oceniają sami kandydaci. Rezygnuje tym samym z możliwości uzyskania od kandydatów wiedzy na temat usprawnień w procesie rekrutacji pożądanych przez kandydatów.  Zupełnie inaczej podchodzi do zagadnienia candidate experience SUEZ Polska.

SUEZ Polska to część światowego lidera wśród dostawców usług w dziedzinie gospodarki wodnej i odpadowej, na rynku polskim działa od ponad 20 lat i zatrudnia obecnie ok. 3000 pracowników. Za odpowiednie doświadczenia kandydatów w ponad 100 procesach rekrutacyjnych rocznie (a także szkolenia, rozwój pracowników, budowanie zaangażowania, CSR i employer branding) w SUEZ Polska odpowiada dział Rozwoju Zasobów Ludzich w centrali Grupy w Warszawie, który tworzą łącznie 4 osoby.

Co dokładnie robi SUEZ Polska w obszarze candidate experience?

W SUEZ Polska candidate experience oznacza przede wszystkim profesjonalnie i sprawnie poprowadzony proces rekrutacji oraz budowanie zaangażowania kandydatów w stosunku do organizacji już w trakcie rekrutacji. Dzięki temu kandydaci mają możliwość poznania firmy w procesie rekrutacji w sposób, który pozwala dokonać im świadomego wyboru. Działania candidate experience w SUEZ prowadzone są w oparciu o 3 wartości:

– szacunek dla kandydatów, który wkładają wysiłek, by pozyskać pracę;
– profesjonalizm w wykonywaniu zadań przez rekrutera w ramach całego procesu rekrutacji;
– uczciwość i przejrzystość zasad w zakresie realizowanej rekrutacji oraz przyszłego zatrudnienia.

Co w praktyce oznacza dbanie o candidate experience w SUEZ?

– życiorysy kandydatów trafiają do elektronicznej bazy danych, która gwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych,

– każda aplikująca osoba otrzymuje automatyczne potwierdzenie złożenia aplikacji w formie wiadomości z logo firmy oraz wraz z zachętą do odwiedzenia firmowych profili w mediach społecznościowych,

formularz rekrutacyjny wypełniany przez kandydatów jest przemyślany, intuicyjny w wypełnianiu oraz jak najkrótszy,

– kandydaci zaproszeni do udziału w procesie rekrutacji otrzymują mailowe potwierdzenie spotkania wraz z kontaktem do rekrutera prowadzącego rekrutację,

– w trakcie rozmowy prowadzący dbają o przyjazny klimat spotkania, m.in poprzez proste rzeczy, jak zaoferowanie kandydatom czegoś do picia,

– w trakcie rekrutacji kandydaci zawsze poznają swojego przełożonego, a niekiedy nawet swój przyszły zespół i miejsce do pracy,

– do procesów rekrutacyjnych wykorzystywane są testy kompetencyjne lub zadania assessmentowe bazujące na zadaniach, które kandydaci będą w przyszłości wykonywać na swoim stanowisku pracy. Taka „próbka pracy” pozwala zredukować wątpliwości kandydatów i pozwala w podjęciu właściwej decyzji zarówno przełożonemu, jak i pracownikowi. Moment wykonywania zadania to czas, kiedy przyszły przełożony i potencjalny pracownik mogą popracować razem ramię w ramię, czyli bardzo dobry test do oceny przyszłej współpracy,

– wszyscy kandydaci biorący udział w procesie rekruacji otrzymują informację zwrotną. Osoby zaproszone na spotkania dostają informację najczęściej drogą telefoniczną o decyzji firmy i dalszych krokach w procesie rekrutacyjnym. Osoby, które przeszły testy kompetencyjne czy assessment dostają szczegółową informację zwrotną, niezależnie od decyzji dotyczącej zatrudnienia. Kandydaci bardzo sobie chwalą to, że mogą poznać kompetencje, które były badane w procesie assessmentu oraz indywidualny wynik w kontekście mocnych stron i obszarów do dalszego doskonalenia,

– kontakt z kandydatem budowany jest także po zakończeniu procesu rekrutacji: standardem w SUEZ jest przedstawianie oferty zatrudnienia w postaci listu intencyjnego oraz informowanie o planie pierwszych dni pracy.

SUEZ Polska nie tylko „dba” o candidate experience, ale też weryfikuje co sądzą o prowadzonych działaniach kandydaci

– zadaniem rekrutera prowadzącego rekrutację jest zapytanie kandydatów o to, co sądzą o procesie rekrutacji, w którym wzięli udział po jego zakończeniu,

– jako wskaźnik dobrego candidate experience firma traktuje też chęć ponownego udziału w rekrutacji kandydatów wcześniej odrzuconych lub nie zakwalifikowanych w procesie wstępnej selekcji w innych rekrutacjach,

– dodatkowo, firma z uwagą monitoruje wskaźnik zaangażowania pracowników w grupie nowo zatrudnionych i uważnie analizuje dodatkowe uwagi na temat procesu rekrutacji przekazywane w tym badaniu przez nowozatrudnione osoby,

– ponadto, badana jest opinia pracowników pracujących w organizacji krócej niz rok, a ich spostrzeżenia i wrażenia z rekrutacji konfrontowane są z obserwacjami z pierwszych dni pracy. Pozwala to porównać wrażenia zbudowane podczas procesu rekrutacyjnego z rzeczywistością pracy w organizacji

(jeśli podobają Ci się praktyki stosowane przez SUEZ Polska, być może zainteresuje Cię też, co robi w tym obszarze booking.com)

Zdaniem SUEZ: 3 powody, dla których warto dbać o candidate experience

Powód #1: każdy Kandydat to potencjalny Klient firmy. Candidate experience jest elementem strategii customer experience i pozwala w odniesieniu do kandydatów myśleć kategoriami pozyskiwania Klientów.

Powód #2: dbanie o candidate experience ułatwia pozyskiwanie fachowców na trudnym rynku pracy. Każda zła opinia o firmie oddala firmę od celu, jakim są kompetencyjne zasoby w firmie. Dbanie o candidate experience pozwala natomiast pozytywnie wyróżnić się na rynku.

Powód #3: candidate experience mocno wpływa na „recruiter experience”. Otwartość, życzliwość i po prostu kultura w kontakcie z kandydatami wpływają silnie na samopoczucie rekruterów. Dobra energia ponoć wraca 🙂

Praktykami SUEZ Polska  w obszarze candidate experience podzielił się Paweł Bechciński, Dyrektor ds. Rekrutacji i Rozwoju Zasobów Ludzkich. Bardzo dziękujemy za poświęcony czas!

*raport z badania przeprowadzonego przez eRecruiter i Great Digital, „Candidate Experience 2017”. Prezentację z wynikami badania znajdziesz tutaj

O tym, jak zaprojektować wyjątkowe doświadczenie kandydatów w rekrutacji, możesz dowiedzieć się na organizowanym przez nas szkoleniu. Zapytaj o termin pisząc: info (at) greatdigital.pl

A jeśli wahasz się czy warto badać doświadczenia kandydatów aplikujących do firmy, być może zainteresuje Cię wpis o mitach związanych z przeprowadzaniem badania candidate experience tutaj.

PS. Jeśli razem z nami chcesz szerzyć wiedzę na temat candidate experience w praktyce, udostępnij wpis w swoim ulubionym serwisie 🙂 Dziękujemy!

Podobne wpisy

Staż dla osób po 50. roku życia – czyli dlaczego warto?

Na rynku pojawiają się inicjatywy, o których warto mówić głośno – nie tylko dlatego, że są innowacyjne, ale przede wszystkim dlatego, że odpowiadają na realne potrzeby społeczne. W tym artykule przyglądamy się programowi stażowemu dla osób po 50. roku życia, realizowanemu przez Benefit Systems S.A. Oddział Fitness. Dowiecie się, jak wyglądała jego organizacja, jakie były…

Przejdź do wpisu

10 pułapek, które czyhają na Ciebie w analityce HR (i jak je ominąć)

W czasach, gdy decyzje biznesowe powinny być oparte na danych, analityka HR nie powinna być „dodatkiem”, ale fundamentem skutecznego HR. Ale jak to bywa z fundamentami, jeśli są postawione niedbale, cała konstrukcja może się chwiać. Poniżej znajdziesz 10 pułapek, które najczęściej pojawiają się w podejściu do danych w HR. Jeśli zauważysz u siebie choć kilka…

Przejdź do wpisu

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu