Według badania Gallupa „How Millenials Want to Work and Life”* 6 na 10 millenialsów deklaruje gotowość do zmiany pracy. Aż 93% badanych potwierdza, że zmieniło pracę w momencie, w którym uznali, że przyszedł czas na awans i nowe wyzwania zawodowe, a jedynie 7% badanych doczekało awansu w swojej dotychczasowej firmie. Co to oznacza dla rekruterów? To, że mają spore szanse zainteresować ogłoszeniem millenialsów! Pod warunkiem, że odpowiednio do niego podejdą.
Moment opublikowania informacji o nowym wakacie (najczęściej w formie ogłoszenia), z punktu widzenia pracodawcy wydaje się być jedynie formalnością i niezbyt znaczącym elementem procesu rekrutacyjnego. Często, zwłaszcza w firmach w których rekrutacji jest więcej, wykorzystywane są szablony ogłoszeń minimalnie dostosowywane pod kolejne wakaty. Wielu rekruterów przygotowując treść ogłoszenia sięga w tym momencie do ogłoszeń, które powstały pod kątem podobnych stanowisk, lub oddaje ten element rekrutacji w ręce menedżerów, którzy szukają nowych osób do zespołu. W przypadku niektórych stanowisk, gdzie kandydatów jest sporo (administracja, obsługa klienta) takie podejście (na razie) wystarcza. Tam, gdzie w grę wchodzą jednak bardziej specjalistyczne wymagania, pojawia się już problem z wyborem odpowiednich kandydatów. O czym warto pamiętać wypuszczając na rynek informację o nowym wakacie, kiedy chcemy komunikować się ze świadomymi swojej wartości kandydatami?
Pokaż kandydatowi, że jest ważny dla firmy
Millenialsi lubią czuć, że ich praca ma znaczenie. Traktując ich jak kolejny numer w statystyce i jedną z wielu rekrutacji, możesz spodziewać się podobnej reakcji z ich strony. Dlatego pomyśl o stworzeniu nie jednego, a co najmniej kilku szablonów ogłoszeń pod kątem działu, lokalizacji, czy konkretnego zespołu, do którego rekrutujesz. Jeśli masz do czynienia z rekrutacją wymagającą specjalistycznej wiedzy w bardzo wąskiej dziedzinie, nie możesz sobie pozwolić na to, aby osoby o potrzebnych kompentencjach, które trafią na Twoje ogłoszenie, zignorwały je, bo nie będzie dość dobrze przygotowane.
Dostosuj ogłoszenie do grupy docelowej**
Jeśli rekrutujesz wiele osób na podobne stanowiska, warto rozważyć sięgnięcie po niekonwencjonalną formę ogłoszenia, dzięki której podkreślisz atuty Twojej firmy – kulturę organizacyjną, atmosferę w firmie, benefity, etc. Może to być np. ogłoszenie wideo. Przy bardzo specjalistycznych stanowiskach warto natomiast opisać dokładnie, czym poszukiwana osoba będzie się zajmowała, jak będzie mogła rozwinąć skrzydła, a także zadbać o pokazanie zespołu, z którym będzie pracowała. Zdecydowanie warto przy tym patrzeć na daną rekrutację oczami kandydata i pomyśleć o tym, co może być motywatorem do zmiany pracy i oczekiwań.
Czerp z najlepszych, reklamowych praktyk
W świecie klientów i produktów reklama jest nie tylko nośnikiem informacji, ale także pewną opowieścią, obietnicą poprawy życia. Podejdź w ten sposób do ogłoszenia rekrutacyjnego. Firma, do której rekrutujesz jest produktem, a Twój kandydat klientem. Chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, sięgaj po cięższe działa niż tekst w wordzie i prosty szablon graficzny 🙂 Stwórz ciekawą historię, pokaż ją przez pryzmat wartości i opakuj w ciekawy, multimedialny przekaz.
Wyjdź naprzeciw kandydatom
Publikowanie standardowego ogłoszenia na portalu pracy, to nie jest obecnie wystarczające działanie. Żeby dotrzeć do kandydatów z interesującej Cię grupy docelowej, rozważ przeprowadzenie mini kampanii rekrutacyjnej, w ramach której przygotujesz różne wersje ogłoszenia, dostosowane do publikacji w różnych miejscach: portali pracy, portali branżowych oraz social mediów. Zwłaszcza w kanałach social media sporo czasu spędzają kandydaci, którzy niekoniecznie i nie codziennie zaglądają do portali rekrutacyjnych.
Postaraj się o wsparcie ze strony pracowników
Jeśli przygotujesz graficzne, ciekawe ogłoszenie z wiralowym potencjałem, jest spora szansa, że Twoją ofertę udostępnią i zareklamują wśród swoich znajomych pracownicy. Jeśli mają dobre zdanie o swoim pracodawcy, chętnie pochwalą się w jak fajnej firmie pracują. Szczególnie warto zastanowić się co zrobić, aby pozyskać wsparcie pracowników z zespołu, do którego rekrutujesz. Spróbuj zaangażować ich w tworzenie ogłoszenia i poproś o opinię.
Nie myśl: „Nie mam na to czasu, ani pieniędzy”.
Jest spora szansa, że myślisz teraz: „Łatwo powiedzieć, ale kiedy znaleźć na to czas? Mam za dużo rekrutacji, za dużo spraw na głowie i za mało czasu na skupianie się na takich drobiazgach. Przecież wiem, jak napisać ogłoszenie, a poza tym dopiero niedawno zmieniliśmy szablon”. A teraz pomyśl, czy rzeczywiście jeden szablon i takie samo podejście do wszystkich stanowisk, na jakie rekrutujesz wystarcza? Zwłaszcza, jeśli rzeczywiście chcesz zainteresować ogłoszeniem millenialsów. Czy rzeczywiście ilość i jakość aplikacji, które otrzymujesz pozwala Ci na sprawne zatrudnianie kandydatów, których potrzebuje biznes?
Mam poczucie, że wiele firm naprawdę nie wykorzystuje potencjału komunikacyjnego ogłoszeń (mimo że często koszty publikacji ogłoszeń to 50% lub więcej budżetu rekrutacyjnego). O tym, jak to zmienić, przeczytacie w kolejnych postach.
* raport z badania Gallupa możesz pobrać tutaj
**praktyczne wskazówki znajdziesz w poście tutaj
PS. Chcesz zainteresować ogłoszeniem millenialsów? Przygotujemy dla Ciebie nowoczesne ogłoszenie. Więcej info:
http://www.nowoczesneogloszenie.greatdigital.pl/
Sprawdź też case study ogłoszenia K2 tutaj, a także ogłoszenia na PHP Delevopera od GetResponse tutaj
A jeśli spodobał Ci się artykuł, udostępnij go znajomym klikając na ikonę wybranego serwisu: