W drugiej połowie kwietnia 2020 razem z Bee Different zorganizowaliśmy badanie, którego celem było sprawdzenie jak firmy radzą sobie z komunikacją firmową w trakcie pandemii i jak postrzegają ją pracownicy. Poniżej omawiamy 6 ważnych wniosków z badania komunikacji firmowej.
Praca zdalna, w wielu przypadkach odbywająca się w 100% z domu, to nowa rzeczywistość
Pracownicy, którzy wzięli udział w przeprowadzonym przez nas badaniu w przeważającej części (76% badanych) pracują obecnie całkowicie w domu. I choć wcześniej w ich firmach funkcjonowała praca zdalna, to była ona wykorzystywana w znacznie mniejszym wymiarze. To znacza, że większość pracowników i firm zmuszonych do funkcjonowania w nowym trybie, z dnia na dzień stanęła w obliczu pracy i działania w nowy sposób. Konieczne było nie tylko zorganizowanie sposobu pracy i wielu związanych z tym technicznych aspektów, ale także zaplanowanie i ustrukturyzowanie prowadzonej komunikacji firmowej.
W nowych czasach dobrze sprawdzają się…znane i sprawdzone narzędzia
Do korzystania z maili, telefonów oraz narzędzi do videokonferencji takich jak np. MS Teams, Zoom, Skype czy Webex w komunikacji firmowej przyznało się 9 na 10 badanych osób i nie powinno to dziwić. Sporą rolę w komunikacji firmowej w trakcie pandemii odgrywają też firmowe intranety (wykorzystywane przez 60% badanych) oraz wewnętrzne serwisy społecznościowe takie jak np. Workplace, Slack czy Yammer (wskazane przez 46% badanych). Tak jak przy wdrażaniu narzędzi, gdzie pomaga ważny „temat”, przy którym narzędzie ma szansę zaistnieć w firmie, tak i tutaj, jest spora szansa, że popularność intranetów i serwisów społecznościowych w pandemii mają szansę utrzymać się dłużej.
Pracownicy oczekują transparentnej – uczciwej i szczerej – komunikacji firmowej
Spośród zaproponowanych przez nas cech komunikacji firmowej najbardziej pożądaną okazała się transparentność komunikacji. Wskazało ją aż 90% badanych. Kolejne miejsca w oczekiwaniach pracowników zajęły zrozumiałość komunikacji (czytelność, brak korpo języka) z 85% wskazań, a także jej odpowiedni czas przekazywania (wyprzedzenie względem plotek) z 79% wskazań. Niestety, jeśli chodzi o to na ile te oczekiwania względem komunikacji firmowej są spełniane jest dużo gorzej. Komunikację firmową jako transparentną w swoich firmach określiło jedynie 20% badanych. Nieco więcej osób (dokładnie 23%) uważa, że prowadzona w ich firmach komunikacja jest zrozumiała (czytelna, bez korpo języka). Widać jednak wyraźnie, że w przypadku każdej z zaproponowanej przez nas 6 cech komunikacji firmowej dysproporcja pomiędzy oczekiwaniami pracowników, a ich doświadczeniami jest niestety bardzo duża.
W trakcie pandemii największym wyzwaniem w komunikacji firmowej jest…brak bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z pracy
Czy taki wynik nas zaskoczył? Trochę tak. Na wyzwania związane z koniecznością zapewnienia opieki nad domownikami wskazało 38% badanych (też sporo, to prawda). Sprawy techniczne, przepustowość łącza internetowego czy dostępność komputera) doskwierają co piątemu badanemu. Najczęściej wskazywanym minusem okazał się być jednak brak bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z pracy wymieniony przez 57% badanych. Mimo że przed pandemią – być może też mieliście taką obserwację – na co dzień w biurze spora część bieżącej komunikacji odbywała się mailowo czy na komunikatorach (nawet wzlędem osób siedzących kilka biurek dalej), okazało się, że jednak dobrze jest pogadać i zamienić bezpośrednio parę słów 😊
🔹🔹🔹 Przeprowadzenie badania typu pulse check, to jeden ze sposobów na organizację badania komunikacji firmowej. O tym, jak je przygotować krok po kroku przeczytasz TUTAJ 🔹🔹🔹 |
Pracownicy wiedzą już jak pracować w trakcie pracy zdalnej, pora na odpowiedź na pytania „co dalej”
Uczestnicy badania zapytani o to na ile czują się poinformowani odnośnie ich zadań i obowiązków w trakcie pracy zdalnej w większości (dokładnie w 78%) wskazali, że tak. 82% badanych zna też obowiązujące w firmach zalecenia w zakresie pracy zdalnej. Na horyzoncie widać już kolejne tematy, które będą wymagały nieco mocniejszej komunikacji – w tej chwili prawie 40% badanych pracowników nie czuje się dobrze poinformowana odnośnie stabilności ich stanowiska pracy, a 60% nie wie co będzie działo się z zaplanowanymi na 2020 podwyżkami i awansami. Przygotowując się do odpowiedzi na te ważne pytania, warto mieć w pamięci wskazane w badaniu oczekiwania względem komunikacji firmowej.
Jeszcze więcej danych, a także wskazówki w zakresie prowadzenia komunikacji firmowej w trakcie pandemii, które przygotowaliśmy razem z Mają Biernacką z Bee Different, autorką bloga Komunikacja wewnętrzna od kuchni znajdziesz w raporcie. Raport z badania komunikacji firmowej może pobrać bezpłatnie TUTAJ
Badanie „Komunikacja firmowa w trakcie pandemii” objęło próbę N=131 pracujących osób i zostało zrealizowane było w dniach 16-30 kwietnia 2020 z pomocą metodologii CAWI (Computer Assisted Web Interviews) przez Great Digital oraz Bee Different. Tak, wolelibyśmy, aby badanie objęło większą liczbę osób 😊 Obok odpowiedzi zamkniętych w badaniu zebraliśmy też dużo komentarzy otwartych, zarówno w zakresie wyzwań, z jakimi mierzą się firmy, jak i rozwiązań, jakie zostały wdrożone w firmach. Znajdziesz je w raporcie. Dlatego wierzymy, że lektura raportu dostarczy Ci nie tylko wiedzy, ale też inspiracji w zakresie organizowania komunikacji firmowej w trakcie pandemii. Zachęcamy do pobrania raportu i jesteśmy ciekawi Twoich uwag.
POBIERZ RAPORT „KOMUNIKACJA FIRMOWA W TRAKCIE PANDEMII” TUTAJ