5 wniosków z badania komunikacji firmowej

W drugiej połowie kwietnia 2020 razem z Bee Different zorganizowaliśmy badanie, którego celem było sprawdzenie jak firmy radzą sobie z komunikacją firmową w trakcie pandemii i jak postrzegają ją pracownicy. Poniżej omawiamy 6 ważnych wniosków z badania komunikacji firmowej.

Praca zdalna, w wielu przypadkach odbywająca się w 100% z domu, to nowa rzeczywistość

Pracownicy, którzy wzięli udział w przeprowadzonym przez nas badaniu w przeważającej części (76% badanych) pracują obecnie całkowicie w domu. I choć wcześniej w ich firmach funkcjonowała praca zdalna, to była ona wykorzystywana w znacznie mniejszym wymiarze. To znacza, że większość pracowników i firm zmuszonych do funkcjonowania w nowym trybie, z dnia na dzień stanęła w obliczu pracy i działania w nowy sposób. Konieczne było nie tylko zorganizowanie sposobu pracy i wielu związanych z tym technicznych aspektów, ale także zaplanowanie i ustrukturyzowanie prowadzonej komunikacji firmowej.

W nowych czasach dobrze sprawdzają się…znane i sprawdzone narzędzia

Do korzystania z maili, telefonów oraz narzędzi do videokonferencji takich jak np. MS Teams, Zoom, Skype czy Webex w komunikacji firmowej przyznało się 9 na 10 badanych osób i nie powinno to dziwić. Sporą rolę w komunikacji firmowej w trakcie pandemii odgrywają też firmowe intranety (wykorzystywane przez 60% badanych) oraz wewnętrzne serwisy społecznościowe takie jak np. Workplace,  Slack czy Yammer (wskazane przez 46% badanych). Tak jak przy wdrażaniu narzędzi, gdzie pomaga ważny „temat”, przy którym narzędzie ma szansę zaistnieć w firmie, tak i tutaj, jest spora szansa, że popularność intranetów i serwisów społecznościowych w pandemii mają szansę utrzymać się dłużej.

Dodatkowe rozwiązania stosowane przez firmy wymienione w badaniu „Komunikacja firmowa w trakcie pandemii”

Pracownicy oczekują transparentnej – uczciwej i szczerej – komunikacji firmowej

Spośród zaproponowanych przez nas cech komunikacji firmowej najbardziej pożądaną okazała się transparentność komunikacji. Wskazało ją aż 90% badanych. Kolejne miejsca w oczekiwaniach pracowników zajęły zrozumiałość komunikacji (czytelność, brak korpo języka) z 85% wskazań, a także jej odpowiedni czas przekazywania (wyprzedzenie względem plotek) z 79% wskazań. Niestety, jeśli chodzi o to na ile te oczekiwania względem komunikacji firmowej są spełniane jest dużo gorzej. Komunikację firmową jako transparentną w swoich firmach określiło jedynie 20% badanych. Nieco więcej osób (dokładnie 23%) uważa, że prowadzona w ich firmach komunikacja jest zrozumiała (czytelna, bez korpo języka). Widać jednak wyraźnie, że w przypadku każdej z zaproponowanej przez nas 6 cech komunikacji firmowej dysproporcja pomiędzy oczekiwaniami pracowników, a ich doświadczeniami jest niestety bardzo duża.

Oczekiwania względem komunikacji firmowej znacząco różnią się od oczekiwań badanych pracowników

W trakcie pandemii największym wyzwaniem w komunikacji firmowej jest…brak bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z pracy

Czy taki wynik nas zaskoczył? Trochę tak. Na wyzwania związane z koniecznością zapewnienia opieki nad domownikami wskazało 38% badanych (też sporo, to prawda). Sprawy techniczne, przepustowość łącza internetowego czy dostępność komputera) doskwierają co piątemu badanemu. Najczęściej wskazywanym minusem okazał się być jednak brak bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z pracy wymieniony przez 57% badanych. Mimo że przed pandemią – być może też mieliście taką obserwację – na co dzień w biurze spora część bieżącej komunikacji odbywała się mailowo czy na komunikatorach (nawet wzlędem osób siedzących kilka biurek dalej), okazało się, że jednak dobrze jest pogadać i zamienić bezpośrednio parę słów 😊

🔹🔹🔹 Przeprowadzenie badania typu pulse check, to jeden ze sposobów na organizację badania komunikacji firmowej. O tym, jak je przygotować krok po kroku przeczytasz TUTAJ 🔹🔹🔹

Pracownicy wiedzą już jak pracować w trakcie pracy zdalnej, pora na odpowiedź na pytania „co dalej”

Uczestnicy badania zapytani o to na ile czują się poinformowani odnośnie ich zadań i obowiązków w trakcie pracy zdalnej w większości (dokładnie w 78%) wskazali, że tak. 82% badanych zna też obowiązujące w firmach zalecenia w zakresie pracy zdalnej. Na horyzoncie widać już kolejne tematy, które będą wymagały nieco mocniejszej komunikacji – w tej chwili prawie 40% badanych pracowników nie czuje się dobrze poinformowana odnośnie stabilności ich stanowiska pracy, a 60% nie wie co będzie działo się z zaplanowanymi na 2020 podwyżkami i awansami. Przygotowując się do odpowiedzi na te ważne pytania, warto mieć w pamięci wskazane w badaniu oczekiwania względem komunikacji firmowej.

Jeszcze więcej danych, a także wskazówki w zakresie prowadzenia komunikacji firmowej w trakcie pandemii, które przygotowaliśmy razem z Mają Biernacką z Bee Different, autorką bloga Komunikacja wewnętrzna od kuchni znajdziesz w raporcie. Raport z badania komunikacji firmowej może pobrać bezpłatnie TUTAJ

Badanie „Komunikacja firmowa w trakcie pandemii” objęło próbę N=131 pracujących osób i zostało zrealizowane było w dniach 16-30 kwietnia 2020 z pomocą metodologii CAWI (Computer Assisted Web Interviews) przez Great Digital oraz Bee Different. Tak, wolelibyśmy, aby badanie objęło większą liczbę osób 😊 Obok odpowiedzi zamkniętych w badaniu zebraliśmy też dużo komentarzy otwartych, zarówno w zakresie wyzwań, z jakimi mierzą się firmy, jak i rozwiązań, jakie zostały wdrożone w firmach. Znajdziesz je w raporcie. Dlatego wierzymy, że lektura raportu dostarczy Ci nie tylko wiedzy, ale też inspiracji w zakresie organizowania komunikacji firmowej w trakcie pandemii. Zachęcamy do pobrania raportu i jesteśmy ciekawi Twoich uwag.

POBIERZ RAPORT „KOMUNIKACJA FIRMOWA W TRAKCIE PANDEMII” TUTAJ

Podobne wpisy

Staż dla osób po 50. roku życia – czyli dlaczego warto?

Na rynku pojawiają się inicjatywy, o których warto mówić głośno – nie tylko dlatego, że są innowacyjne, ale przede wszystkim dlatego, że odpowiadają na realne potrzeby społeczne. W tym artykule przyglądamy się programowi stażowemu dla osób po 50. roku życia, realizowanemu przez Benefit Systems S.A. Oddział Fitness. Dowiecie się, jak wyglądała jego organizacja, jakie były…

Przejdź do wpisu

10 pułapek, które czyhają na Ciebie w analityce HR (i jak je ominąć)

W czasach, gdy decyzje biznesowe powinny być oparte na danych, analityka HR nie powinna być „dodatkiem”, ale fundamentem skutecznego HR. Ale jak to bywa z fundamentami, jeśli są postawione niedbale, cała konstrukcja może się chwiać. Poniżej znajdziesz 10 pułapek, które najczęściej pojawiają się w podejściu do danych w HR. Jeśli zauważysz u siebie choć kilka…

Przejdź do wpisu

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu