4 proste sposoby na zbadanie nastrojów pracowników

Powrót po wakacjach do – mniej lub bardziej – „normalnego” trybu pracy to dobry moment, aby pomyśleć o sposobach na zbadanie nastrojów pracowników w firmie. W jakim momencie obecnie jesteśmy? Jakiego rodzaju wsparcia i komunikacji mogą potrzebować pracownicy? Poznaj 4 sposoby na zbadanie nastrojów pracowników w firmie.

Sposób #1, czyli badanie typu pulse check

Badanie typu pulse check, czyli proste, krótkie badanie, to najprostszy sposób na sprawdzenie opinii pracowników na różne tematy. Bywa, że jesteśmy tuż po wdrożeniu ważnych zmian – możemy w ten sposób sprawdzić jak oceniają je pracownicy i czy coś jeszcze wymaga zmian. Kolejny powód to docierające „z korytarza” opinie na temat tematu, który z jakiegoś powodu staje się gorący w firmie. To może być np. zmiana biura albo planowany termin powrotu do pracy w biurze po długim okresie pracy zdalnej. We wszystkich tych przypadkach realizacja badania pulse check będzie bardzo dobrym rozwiązaniem.

Badanie pulse check – jak to zrobić?

Przygotowanie dobrych, trafionych pytań i sama organizacja badania (zdecydowanie polecam formę w 100% online) to kwestia kilku dni. Potem czas na zebranie odpowiedzi i w ciągu kolejnych kilku dni mamy jasność odnośnie poglądów pracowników na ważne w danym momencie kwestie.

🔹🔹 Więcej o badaniach pulse check znajdziesz w tekście „Badania pulse check krok po kroku” dostępnym TUTAJ 🔹🔹

Sposób #2, czyli ciągły pomiar nastrojów w firmie

Kolejny sposób, czyli ciągły pomiar nastrojów w firmie to opcja dla nieco bardziej zaawansowanych. Dlaczego? Aby taki pomiar miał sens dobrze jest wiedzieć co i dlaczego chcemy w naszej firmie mierzyć. Jakie pytania się sprawdzają? Jakie obszary pracy w firmie chcemy monitorować? To jest ten rodzaj badania, który warto powiązać np. z wartościami w firmie i elementami firmowej kultury organizacyjnej. Inaczej mówiąc, dobrze jest najpierw zidentyfikować co powinno się w organizacji dziać, aby pracownicy dobrze się w niej czuli, a następnie zacząć mierzyć jak dobrze nam idzie.

Ciągły pomiar nastrojów w firmie – Jak to zrobić?

Na rynku jest już dostępnych kilka rozwiązań, które umożliwiają sprawną i ciągłą organizację takiego badania. Kluczem jest oczywiście zadanie odpowiednich pytań, a następnie określenie procesu pracy z wynikami badania. Jeśli potrzebujesz tutaj podpowiedzi, chętnie pomożemy. Po prostu napisz do nas 😊

Sposób #3, czyli badanie eNPS

Badanie eNPS, czyli Employee Net Promoter Score to zastosowanie znanej od ponad 15 lat w obszarze customer experience metodologii NPS. Rosnąca popularność metodologii w obszarze HR wynika z bardzo bliskiego mi i wielu firmom założenia, że o doświadczenia pracowników i kandydatów należy dbać równie mocno, jak o doświadczenia klientów. Co więcej, nie tylko dbać, ale też sprawdzać jak nam to dbanie idzie, czyli badać.

🔹🔹 Więcej o NPS metodologii i jej zastosowaniu do zbadania doświadczeń kandydatów przeczytasz TUTAJ 🔹🔹

Badanie eNPS – jak to zrobić?

Najprostsza forma badania to zadanie 2 pytań: najpierw na ile pracownicy są skłonni polecić Twoją firmę jako pracodawcę (odpowiedź udzielana jest na skali od 0 do 10), a następnie o to co sprawia, że chcą lub nie chcą tego robić. Tylko tyle i aż tyle. Badanie eNPS to dobry pomysł, aby zacząć świadomie pracować nad obszarem employee experience w firmie. Zacząć sprawdzać, co już w tej chwili sprawia, że pracownicy chcą firmę polecać, a co może tutaj stać na przeszkodzie i warto się tym zająć. Podobnie, jak w przypadku badania pulse check uruchomienie i zebranie wyników z takiego badania to kwestia dni, a nie tygodni.

🔹🔹 Jeśli interesuje Cię szerzej temat analiz i pracy z danymi w HR, nie tylko pochodzących z badań, sprawdź program szkolenia online „Analiza danych w HR” TUTAJ 🔹🔹

Sposób #4, czyli skrzynka na pytania od pracowników

Pomysł na sprawdzenie nastrojów w firmie za pomocą skrzynki na pytania, to prosty i łatwy do wdrożenia sposób pozwalający zbadać nastroje pracowników. Tematyka i „kaliber” pytań pozwalają określić tematy, którymi żyją obecnie pracownicy, a także sprawy ważne, dla których nie zawsze jest przestrzeń, aby w sposób komfortowy o nie zapytać. Kluczem do sukcesu tego rozwiązania jest oczywiście określenie jak często, w jakiej formie i kto będzie odpowiadał na pytania zadawane przez pracowników.

Skrzynka na pytania od pracowników – jak to zrobić?

Skrzynka na pytania od pracowników może mieć formę fizyczną lub też wirtualną, w zależności od specyfiki firmy, pracujących w niej pracowników i dogodnej dla nich formy zadawania pytań. Ważne jest, aby pytania mogły być zadawane anonimowo, a odpowiedzi na nie były łatwodostępne i przekazywane regularnie.

To tylko kilka prostych sposobów pozwalających na zbadanie nastrojów pracowników. Zastanawiasz się może który z nich byłby odpowiedni dla Twojej firmy lub jak w szczegółach go zrealizować? Napisz do nas, podpowiemy 😊

PS. Jeśli uważasz ten wpis za przydatny innym pracodawcom, podziel się nim w ulubionym serwisie. Dziękuję! ⬇⬇⬇

Podobne wpisy

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu