Candidate experience wg pracodawców i kandydatów

candidate experience

75% pracodawców twierdzi, że dba o relacje ze wszystkimi kandydatami. Jednocześnie prawie tyle samo kandydatów (dokładnie 64%) jest przeciwnego zdania. Skąd taki rozdźwięk? Co oznacza candidate experience wg pracodawców i kandydatów?

64% kandydatów jest przekonanych, że pracodawcy nie dbają o relacje z osobami starającymi się o pracę. Co może wpłynąć na negatywny odbiór procesu rekrutacji przez kandydata?

Brak jakiejkolwiek informacji zwrotnej

81% kandydatów twierdzi, że brak jakiejkolwiek informacji zwrotnej od pracodawcy wywołuje negatywne wrażenia z rekrutacji. Nic dziwnego. Wysłanie aplikacji i brak potwierdzenia, że aplikacja dotarła sprawia, że kandydat ma poczucie swoistej „czarnej dziury”. Wysłałem, ale czy dotarło? Poczucie narasta wraz z kolejnymi dniami lub tygodniami, kiedy telefon milczy, a zaproszenie do dalszych etapów procesu rekrutacji nie pada. Jeszcze trudniej takie zachowanie pracodawcy zrozumieć, jeśli kandydat był już na rozmowie i zapewne usłyszał sakramentalne „odezwiemy się do Pana/Pani”.

Odwlekanie decyzji/przeciąganie procesu rekrutacji

Odwlekanie decyzji odnośnie kandydata bądź przeciąganie procesu rekrutacji, to drugi w kolejności wskazywany przez kandydatów powód negatywnych wrażeń z procesu rekrutacji (istotny dla 73% badanych). Spróbujmy postawić się w butach kandydata. Przywołajcie w pamięci mieszaninę ekscytacji i niepewności, jaka pojawia się po udanym spotkaniu rekrutacyjnym. Czy wyszliście kiedyś z rozmowy kwalifikacyjnej z poczuciem, że chcielibyście w danym miejscu pracować, a potem zastanawialiście się: „Kiedy zadzwonią?”. Zerkanie na telefon i sprawdzanie skrzynki mailowej kilka razy w ciągu dnia? A może byliście kandydatem, do którego w tym czasie odezwał  się pracodawca z procesu rekrutacyjnego, w którym równolegle braliście udział i dlatego przyjęliście tą drugą ofertę?

W badaniu zrealizowanym przez eRecruiter kandydaci wskazali też kilka innych powodów wpływających negatywnie na ich wrażenia z procesu rekrutacji (kolejne 3 powody dotyczą stricte zachowań prezentowanych przez rekruterów, pełne wyniki wciąż można pobrać tutaj). Sprawdźmy jednak: czy pracodawcy odpowiadają na te podstawowe oczekiwania kandydatów związane z utrzymywaniem kontaktu z kandydatem oraz zapewnieniem sprawnego przebiegu procesu rekrutacji?

(Tylko) 39% pracodawców wysyła informację zwrotną o przebiegu rekrutacji wszystkim kandydatom biorącym udział w procesie rekrutacji.

Jeśli 39% pracodawców kontaktuje się ze wszystkimi kandydatami biorącymi udział w ich procesie rekrutacji, to naprawdę mało. Dlaczego? Prawie tyle samo pracodawców (37%) czuje się zwolniona z tego „obowiązku” z powodu klauzuli o kontakcie z wybranymi kandydatami. A przecież po drugiej stronie mamy kandydatów, którzy poświęcili swój czas na przygotowanie dokumentów aplikacyjnych i wyrazili zainteresowanie pracodawcą. Przygotowanie prostego maila potwierdzającego otrzymanie aplikacji znacząco ułatwiają systemy do zarządzania rekrutacjami i bazą kandydatów. Nie zajmuje to wtedy wiele czasu, a jest oznaką szacunku okazywanego kandydatowi w podziękowaniu za czas poświęcony na wysłanie aplikacji. Wysłanie potwierdzenia otrzymania aplikacji to naprawdę minimum atencji, na jaką powinien liczyć kandydat.  A jeśli chcielibyście w temacie wysyłania maili do kandydatów przed spotkaniem wejść naprawdę poziom wyżej, polecamy sprawdzić, jak robi to Google (tutaj)

(Tylko) 47% pracodawców monitoruje czas trwania procesu rekrutacji dla kandydata

Jeśli niespełna połowa pracodawców potrafi powiedzieć jak długo trwa proces rekrutacji dla kandydata w ich firmie, to raczej…ciężko powiedzieć, że przywiązują do tego wagę. Tymczasem są już firmy, które doskonale potrafią pod tym względem dostosować się do kandydata. Do historii przeszła już głośna i nagradzana „Akcja rekrutacja 24h” przeprowadzona przez Goldenline (podsumowanie akcji w formie filmiku tutaj), podczas trwających właśnie Absolvent Talent Days akcję „Rekrutacja w 48 godzin” prowadzi EY. Znam też korporacje, które pracownikom IT gwarantują zamknięcie procesu rekrutacji w ciągu 2 tygodni, a także mniejsze firmy, które…ofertę pracy dla interesującego kandydata składają w dniu, w którym kandydat spotyka się z firmą.

Wygląda na to, że oczekiwania kandydatów w zakresie kontaktu z kandydatem oraz realizacji szybkiego i sprawnego procesu rekrutacji nie są na razie spełniane. Jakie zachowania zdaniem pracodawców świadczą natomiast o tym, że firma przykłada dużą wagę do candidate experience?

Kolejne posty o candidate experience już wkrótce 🙂 Aby nie przegapić, możesz zapisać się na nasz newsletter tutaj.

A już teraz możesz poczytać o najlepszych praktykach candidate experience stosowanych przez booking.com, w jednym z naszych wcześniejszych wpisów tutaj.

Sprawdź też najczęściej (niesłusznie) powtarzane mity na temat badania candidate experience w tym wpisie.

Wszystkie dane pochodzą z 3. edycji raportu Candidate Experience przygotowanego przez eRecruiter. 4 kwietnia 2017 odbyła się premiera najnowszej edycji badania. Partnerem merytorycznym 4 edycji badania jest Great Digital.

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu