Jak zmierzyć efektywność pracy w rozproszonym zespole? Case Atlassian.

image-that-looks-like-a-stock-photograph-illustrating-remote-work-where-each-team-member-is-in-a-different-location-but-connected-through

Kilka razy pisałam o korzyściach i wyzwaniach związanych z pracą zdalną oraz hybrydową. Dziś spójrzmy na case firmy Atlassian. Pracownicy tej firmy pracują z zespołach rozproszonych, czyli w rozmaitych lokalizacjach i nie spotykają się często (fizycznie) w jednym miejscu.

92% naszych pracowników twierdzi, że sposób, w jaki pracujemy, sprawia, że są bardziej produktywni – któż nie chciałby osiągnąć takiego wyniku?

To wynik firmy Atlassian (stojącej m.in. za aplikacjami takim jak Jira, Trello czy Confluence). Jej pracownicy od 2020 roku mogą wybrać czy pracują z domu, z jednego z 12 biur na świecie lub innego wybranego przez nich miejsca. Dzięki temu w firmie dominują zespoły rozproszone, a z 12 lokalizacji będącymi miejscami pracy firma doszła do obecnych ponad 10 tysięcy!

Jak wygląda praca w Atlassian?

  • pracownicy mieszkają i pracują w 13 krajach
  • ponad 40% pracowników ma więcej niż 2 godziny do najbliższego biura firmy
  • odsetek pracowników pracujących zdalnie wzrósł z 25 do 40% w ciągu 2 lat
  • w ciągu ostatniego roku 57% zatrudnień stanowiły osoby pracujące zdalnie
  • ponad 80% pracowników odwiedziło jedno z 12 biur co najmniej raz w kwartale w ciągu ostatniego roku
  • w ciągu ostatniego roku miało miejsce ponad 1600 spotkań zespołów w biurach, w których średnio brało udział 16 pracowników
  • dodatkowo, odbyło się ponad 5000 spotkań „integracyjnych”

Jakimi wynikami firma może pochwalić się od czasu przejścia na model “Team Anywhere”?

  • mają 2 razy więcej kandydatów per rola, na którą szukają
  • wzrost odsetka akceptacji składanych ofert o 20%
  • 91% pracowników wskazuje, że zasada „Team Anywhere” to powód, dla którego chcą być nadal pracownikiem Atlassian
  • przeskoczyli 40 miejsc na liście pracodawców Fortune 100 Best Companies  (z 47 na 7)
  • pracownicy spędzają obecnie 13% mniej czasu na spotkaniach
  • o 32% zwiększył się poziom skupienia pracowników

Podejście Atlassian jest maksymalnie oparte o dane, do współpracy zaprosili m.in. specjalistów od ekonomii behawioralnej, którzy przeprowadzili liczne badania. Ich celem było zaprojektowanie odpowiednich rozwiązań, które działają dobrze, tzn. wspierają efektywną pracę.

Kilka ciekawych ustaleń i zasad, jakie wprowadzono w Atlassian

  1. Szczególne wsparcie dla młodych pracowników – 60% absolwentów pracujących w firmie przychodzi do biura co najmniej raz w tygodniu lub częściej
  2. Preferują intencjonalne (zaprojektowane, o określonym celu) spotkania w biurze zamiast spontanicznych wizyt – ustalili, że te drugie są mniej efektywne i niekoniecznie przekładają się na poprawę relacji i współpracy w zespole
  3. Koncentracja na zarządzaniu przez skupienie na celach – zamiast na tym, czym widać fizycznie pracujących pracowników
  4. Szczególne znaczenie onboardingu – ustalili, że bardzo trudno jest wdrażać ludzi w pełni zdalnie i szukają optymalnego sposobu na przeprowadzanie wdrożenia
  5. Współpraca w różnych strefach czasowych – zespoły maja wspólny czas pracy w liczbie 4 godzin dziennie (przy czym starsi stażem pracownicy potrzebują go mniej, a młodsi więcej)
  6. Bezpośrednie spotkania zespołów pozwalają na 27% wzrost poczucia przynależności do zespołu i ten wzrost utrzymuje się ok.4-5 miesięcy. Opierając się na tym ustaleniu firma dąży do tego, aby zespoły spotykały się fizycznie co najmniej 3 razy w roku.
  7. Pracownicy mogą pracować do 90 dni w roku spoza swojego stałego miejsca pracy (za zgodą swojego managera). Nie może to być jednak dowolne miejsce na świecie, bo pod uwagę brane są m.in. rozwiązania prawne, podatkowe i bezpieczeństwo pracowników. Możliwość ta jest najczęściej wykorzystywana przez pracowników w trakcie wakacji, aby pracownicy mogli być bliżej wypoczywających rodzin, w sytuacji, kiedy ktoś szuka nowego miejsca do pracy dla siebie lub kiedy członek rodziny pracownika potrzebuje wsparcia.

Raport od Atlassian jest bardzo obszerny, zawiera wiele szczegółowych praktyk, które wprowadzono w firmie dla podniesienia efektywności.

Praktyki, nad którymi pracowano w Atlassian składają się 4 główne obszary.

1. Produktywność (głównie zasady dotyczące spotkań i traktowania czasu jako najważniejszy zasób pracowników)

2. Budowanie poczucie przynależności do zespołu (connection) – osiągane jest głównie dzięki bezpośrednim, ale intencjonalnym spotkaniom

3. Zasady funkcjonowania biur

4. Kultura organizacyjna – Kultura podlega zmianom, wartości nie powinny. Wartości Atlassian to:

  • Open company. No bullshit
  • Build with heart and balance
  • Don’t f*ck the customer
  • Play, as a team
  • Be the change you seek

Poniżej wypracowane w Atlassian rekomendacje w zakresie efektywnych spotkań

  • spotkania nie powinny zajmować więcej niż 30% czasu w tygodniu, dlatego rezygnuj ze spotkań, które nie są krytyczne dla projektu
  • „otwarta współpraca” powinna zajmować 10-20% czasu w tygodniu. „Otwarta współpraca” to dostępność pracownika w godzinach, kiedy są dostępni członkowie jego zespołu, pozwala ona na adhocowe ustalanie ważnych kwestii w projektach
  • ok. 30-40% czasu powinno być przeznaczane na pracę głęboką i to w interwałach wynoszących co najmniej 90 minut
  • czas przeznaczany na odpowiadanie na maile powinien zajmować max. 20% czasu (i warto również robić to określnych zaplanowanych momentach w kalendarzu, aby tego czasu nie wydłużać)

Najważniejsze konkluzje odnośnie raportu Atlassian

  • można w sposób bardzo analityczny i rzetelny podejść do tematu efektywnej pracy rozproszonej (w tym zdalnej, hybrydowej, stacjonarnej)
  • warto patrzeć na mix danych, będą to dane ilościowe i jakościowe, deklaratywne (t tym subiektywne, odczucia pracowników) oraz behawioralne (w firmie bardzo dokładnie liczone jest co się dzieje, kto to wykonuje i jaki jest tego efekt)
  • do każdego celu, działania, czynności można dobrać odpowiedni miernik, aby weryfikować czy podjęte działanie ma sens
  • to od specyfiki Twojej firmy zależy, jakie obszary będą kluczowe dla sprawnego funkcjonowania firmy i jakie praktyki zostaną w nich wypracowane i zwalidowane jako efektywne

Zwróćcie też uwagę, jaki cel jest realizowany „przy okazji”, widać tutaj bardzo mocne skoncentrowanie na doświadczeniach pracowników. O tym, czym jest employee experience możesz przeczytać TUTAJ

A jeśli potrzebowalibyście wsparcia w zmierzeniu efektywności pracy hybrydowej, zdalnej, rozproszonej czy stacjonarnej w firmie, w której pracujecie, zapraszam do kontaktu! Więcej na ten temat już wkrótce na blogu Great Digital i w newsletterze HRInsight wychodzącym co piątek na LinkedIn.

Cały materiał przygotowany przez Atlassian znajdziecie TUTAJ

PS. Raport Atlassian (case study) przeczytałam i przeanalizowałam samodzielnie, powyższy tekst przygotowałam samodzielnie, jedynie o przygotowanie grafiki do tekstu poprosiłam ChatGPT 🙂

Podobne wpisy

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu