Kilka razy pisałam o korzyściach i wyzwaniach związanych z pracą zdalną oraz hybrydową. Dziś spójrzmy na case firmy Atlassian. Pracownicy tej firmy pracują z zespołach rozproszonych, czyli w rozmaitych lokalizacjach i nie spotykają się często (fizycznie) w jednym miejscu.
92% naszych pracowników twierdzi, że sposób, w jaki pracujemy, sprawia, że są bardziej produktywni – któż nie chciałby osiągnąć takiego wyniku?
To wynik firmy Atlassian (stojącej m.in. za aplikacjami takim jak Jira, Trello czy Confluence). Jej pracownicy od 2020 roku mogą wybrać czy pracują z domu, z jednego z 12 biur na świecie lub innego wybranego przez nich miejsca. Dzięki temu w firmie dominują zespoły rozproszone, a z 12 lokalizacji będącymi miejscami pracy firma doszła do obecnych ponad 10 tysięcy!
Jak wygląda praca w Atlassian?
- pracownicy mieszkają i pracują w 13 krajach
- ponad 40% pracowników ma więcej niż 2 godziny do najbliższego biura firmy
- odsetek pracowników pracujących zdalnie wzrósł z 25 do 40% w ciągu 2 lat
- w ciągu ostatniego roku 57% zatrudnień stanowiły osoby pracujące zdalnie
- ponad 80% pracowników odwiedziło jedno z 12 biur co najmniej raz w kwartale w ciągu ostatniego roku
- w ciągu ostatniego roku miało miejsce ponad 1600 spotkań zespołów w biurach, w których średnio brało udział 16 pracowników
- dodatkowo, odbyło się ponad 5000 spotkań „integracyjnych”
Jakimi wynikami firma może pochwalić się od czasu przejścia na model “Team Anywhere”?
- mają 2 razy więcej kandydatów per rola, na którą szukają
- wzrost odsetka akceptacji składanych ofert o 20%
- 91% pracowników wskazuje, że zasada „Team Anywhere” to powód, dla którego chcą być nadal pracownikiem Atlassian
- przeskoczyli 40 miejsc na liście pracodawców Fortune 100 Best Companies (z 47 na 7)
- pracownicy spędzają obecnie 13% mniej czasu na spotkaniach
- o 32% zwiększył się poziom skupienia pracowników
Podejście Atlassian jest maksymalnie oparte o dane, do współpracy zaprosili m.in. specjalistów od ekonomii behawioralnej, którzy przeprowadzili liczne badania. Ich celem było zaprojektowanie odpowiednich rozwiązań, które działają dobrze, tzn. wspierają efektywną pracę.
Kilka ciekawych ustaleń i zasad, jakie wprowadzono w Atlassian
- Szczególne wsparcie dla młodych pracowników – 60% absolwentów pracujących w firmie przychodzi do biura co najmniej raz w tygodniu lub częściej
- Preferują intencjonalne (zaprojektowane, o określonym celu) spotkania w biurze zamiast spontanicznych wizyt – ustalili, że te drugie są mniej efektywne i niekoniecznie przekładają się na poprawę relacji i współpracy w zespole
- Koncentracja na zarządzaniu przez skupienie na celach – zamiast na tym, czym widać fizycznie pracujących pracowników
- Szczególne znaczenie onboardingu – ustalili, że bardzo trudno jest wdrażać ludzi w pełni zdalnie i szukają optymalnego sposobu na przeprowadzanie wdrożenia
- Współpraca w różnych strefach czasowych – zespoły maja wspólny czas pracy w liczbie 4 godzin dziennie (przy czym starsi stażem pracownicy potrzebują go mniej, a młodsi więcej)
- Bezpośrednie spotkania zespołów pozwalają na 27% wzrost poczucia przynależności do zespołu i ten wzrost utrzymuje się ok.4-5 miesięcy. Opierając się na tym ustaleniu firma dąży do tego, aby zespoły spotykały się fizycznie co najmniej 3 razy w roku.
- Pracownicy mogą pracować do 90 dni w roku spoza swojego stałego miejsca pracy (za zgodą swojego managera). Nie może to być jednak dowolne miejsce na świecie, bo pod uwagę brane są m.in. rozwiązania prawne, podatkowe i bezpieczeństwo pracowników. Możliwość ta jest najczęściej wykorzystywana przez pracowników w trakcie wakacji, aby pracownicy mogli być bliżej wypoczywających rodzin, w sytuacji, kiedy ktoś szuka nowego miejsca do pracy dla siebie lub kiedy członek rodziny pracownika potrzebuje wsparcia.
Raport od Atlassian jest bardzo obszerny, zawiera wiele szczegółowych praktyk, które wprowadzono w firmie dla podniesienia efektywności.
Praktyki, nad którymi pracowano w Atlassian składają się 4 główne obszary.
1. Produktywność (głównie zasady dotyczące spotkań i traktowania czasu jako najważniejszy zasób pracowników)
2. Budowanie poczucie przynależności do zespołu (connection) – osiągane jest głównie dzięki bezpośrednim, ale intencjonalnym spotkaniom
3. Zasady funkcjonowania biur
4. Kultura organizacyjna – Kultura podlega zmianom, wartości nie powinny. Wartości Atlassian to:
- Open company. No bullshit
- Build with heart and balance
- Don’t f*ck the customer
- Play, as a team
- Be the change you seek
Poniżej wypracowane w Atlassian rekomendacje w zakresie efektywnych spotkań
- spotkania nie powinny zajmować więcej niż 30% czasu w tygodniu, dlatego rezygnuj ze spotkań, które nie są krytyczne dla projektu
- „otwarta współpraca” powinna zajmować 10-20% czasu w tygodniu. „Otwarta współpraca” to dostępność pracownika w godzinach, kiedy są dostępni członkowie jego zespołu, pozwala ona na adhocowe ustalanie ważnych kwestii w projektach
- ok. 30-40% czasu powinno być przeznaczane na pracę głęboką i to w interwałach wynoszących co najmniej 90 minut
- czas przeznaczany na odpowiadanie na maile powinien zajmować max. 20% czasu (i warto również robić to określnych zaplanowanych momentach w kalendarzu, aby tego czasu nie wydłużać)
Najważniejsze konkluzje odnośnie raportu Atlassian
- można w sposób bardzo analityczny i rzetelny podejść do tematu efektywnej pracy rozproszonej (w tym zdalnej, hybrydowej, stacjonarnej)
- warto patrzeć na mix danych, będą to dane ilościowe i jakościowe, deklaratywne (t tym subiektywne, odczucia pracowników) oraz behawioralne (w firmie bardzo dokładnie liczone jest co się dzieje, kto to wykonuje i jaki jest tego efekt)
- do każdego celu, działania, czynności można dobrać odpowiedni miernik, aby weryfikować czy podjęte działanie ma sens
- to od specyfiki Twojej firmy zależy, jakie obszary będą kluczowe dla sprawnego funkcjonowania firmy i jakie praktyki zostaną w nich wypracowane i zwalidowane jako efektywne
Zwróćcie też uwagę, jaki cel jest realizowany „przy okazji”, widać tutaj bardzo mocne skoncentrowanie na doświadczeniach pracowników. O tym, czym jest employee experience możesz przeczytać TUTAJ
A jeśli potrzebowalibyście wsparcia w zmierzeniu efektywności pracy hybrydowej, zdalnej, rozproszonej czy stacjonarnej w firmie, w której pracujecie, zapraszam do kontaktu! Więcej na ten temat już wkrótce na blogu Great Digital i w newsletterze HRInsight wychodzącym co piątek na LinkedIn.
Cały materiał przygotowany przez Atlassian znajdziecie TUTAJ
PS. Raport Atlassian (case study) przeczytałam i przeanalizowałam samodzielnie, powyższy tekst przygotowałam samodzielnie, jedynie o przygotowanie grafiki do tekstu poprosiłam ChatGPT 🙂