Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”.

Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Jeden ze sposobów to ONA (Organizational Network Analysis), czyli analiza sieci organizacji.

Z pomocą przychodzi tutaj przywoływana przeze mnie już nieraz jedna z nowoczesnych gałęzi people analytics, jaką jest ONA (od Organizational Network Analysis). Na czym szczegółowo polega analiza sieci organizacji opisywałam TUTAJ

MOŻNA popatrzeć na różne twarde dane (behawioralne w tym przypadku), które pokazują jak pracują pracownicy, jaki styl pracy dominuje w firmie i jakie objawy mogą świadczyć o tym, że ten styl pracy jest niepożądany, niezdrowy i zbyt obciążający pracowników.

    Przykładowo, Network Perspective, jeden z dostawców narzędzia opartego o ONA definiuje kluczowe zachowania wpływające na poziom dobrostanu pracowników. Są to:

    – więzi i kontakty w zespole (intra-team bonding),

    – poziom współpracy i uczenia się od innych zespołów (cross-team learning)

    – harmonia praca-życie (work-life harmony)

    Dla omawianego celu (”jak określić poziom zmęczenia pracowników”) równie kluczowe będą tutaj obszary wpływające na efektywność pracy, a są to:

    – czas przeznaczany na spotkania (meetings),

    – czas przeznaczany na pracę głęboką (deep work)

    – tzw. przełączanie kontekstu, czyli niedobry multitasking (context switching)

    Wszystkie ww. wyżej obszary można zmierzyć w sposób bardzo ilościowy, oparty o mocne dane (realne zachowania pracowników w pracy) z pomocą narzędzi takich jak Network Perspective.

    Jakie wartości dla ww. wskaźników będą odpowiednie?

    Spójrzcie na benchmarki, jakich dostarcza Network Perspective na podstawie swoich danych.

    Przykładowo, w odniesieniu do tzw. pracy głębokiej zalecenia to minimum 25% czasu w tygodniu poświęcone na głęboką pracę. Oznacza to 10 godzin tygodniowo i najlepiej 1 nieprzerwana seria dwóch godzin dziennie, a zalecany poziom pracy głębokiej to 4 godziny dziennie. To teraz pomyślcie, kiedy ostatnio udało się Wam tyle wygospodarować?

    Tym, co najczęściej utrudnia wygospodarowanie czasu na pracę głęboką są oczywiście spotkania, główna zmora pracowników biurowych.

    Tutaj zalecany wymiar to ok. 5 godzin potrzebnych na rutynowe czynności zespołowe (np. codzienne, planowanie) i maksymalnie 15 godzin tygodniowo, czyli 3 godziny dziennie. To mogą być 3 spotkania dziennie po 1 godz. lub 6 spotkań po 0,5 godz.).

    Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

    A co jeśli zmuszeni jesteście zbadać poziom zmęczenia pracowników w nieco prostszy sposób niż z pomocą ONA?

    Co jeśli w Twojej organizacji nie możecie sobie na razie pozwolić na wdrożenie podobnego narzędzia? Możesz na początek zbadać temat w nieco prostszy sposób:

    1. Przeprowadź bardzo dobrze zaprojektowane badanie ilościowe z pracownikami dotyczące tego obszaru.

    Rozróżniaj przy tym pytania o zachowania, poczucie i przekonania. Każdy z tych poziomów bada się inaczej skonstruowanymi pytaniami i każdy z nich pełni inną rolę. Kluczowe jest tutaj bardzo dobre zaprojektowanie pytań dostosowanych do danej firmy.

      2. Wyniki analizy ONA czy też badania ilościowego warto pogłębić ustrukturyzowanymi wywiadami indywidualnymi (ewentualnie grupowymi).

      Podkreślam tutaj, ustrukturyzowanymi wywiadami. Wywiad pogłębiony to technika badawcza o określonych wymaganiach i nie jest to „rozmowa”. Taki wywiad poprowadzony przez osobę, która nie ma tutaj odpowiedniego przygotowania może zaowocować zebraniem nierzetelnych wyników (które nie będą poważnie potraktowane np. przez zarząd).

      3. „Zwykła” rozmowa z pracownikami ma też oczywiście swoją wartość, przede wszystkim wspierającą.

      Rozmowa może pomóc samym pracownikom, jak i osobie planującej zebranie rzetelnych danych w zrozumieniu problemu. Nie jest to natomiast metoda zbierania danych i warto wyjść poza nią, aby dokładnie zdiagnozować temat.

      W temacie wdrożenia narzędzia opartego o ONA niezmiennie polecam Wam kontakt z Network Perspective. A jeśli potrzebujecie wsparcia w zaprojektowaniu i realizacji rzetelnego projektu badawczego, chętnie pomogę Wam w tym osobiście.

      Bardzo dziękuję Network Perspective za możliwość skorzystania z Waszych danych! O tym, co jeszcze można mierzyć, aby określić jak pracują pracownicy i jakie mają w związku z tym doświadczenia, możesz dowiedzieć się z case study Atlassian TUTAJ

      Podobne wpisy

      5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

      Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

      Przejdź do wpisu

      5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

      W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

      Przejdź do wpisu