Co słychać w polskim EB, czyli refleksje po warsztatach EB

eb

Pomysł na ten post narodził się spontanicznie, podczas mojej dyskusji z Łukaszem Jarotą, organizatorem i współprowadzącym warsztaty z employer brandingu, podczas których miałam przyjemność poprowadzić 2 spotkania ze spragnionymi wiedzy uczestnikami. O czym rozmawialiśmy i jakie mieliśmy refleksje po warsztatach EB Leaders Training?

Pewnie zdarza się Ci być uczestnikiem konferencji, eventu, warsztatu, meetupu…Pewnie nie raz organizatorzy zwracali się do Ciebie z prośbą o ocenę spotkania (i raczej nie dzielili potem rezultatami tych ocen ;). A czy spotkałe(a)ś się z sytuacją, w której o feedback, przemyślenia i refleksje zostali poproszeni prelegenci? Niejednokrotnie to właśnie prowadzący dużo bardziej niż uczestnicy przeżywają spotkania, które prowadzą, dzielą się między sobą swoimi refleksjami i zastanawiają co warto zmienić w tym, co przedstawiają uczestnikom. Co zatem sądzą prowadzący warsztaty EB organizowane przez Studio Wiedzy?

Czym wyróżnia się projekt EB Leaders Training spośród innych dostępnych ofert szkoleń czy studiów podyplomowych z zakresu budowania wizerunku pracodawcy?

Zdaniem Łukasza Jaroty (zaznaczmy to: nie do końca obiektywnego jako pomysłodawca projektu ;)) wyzwaniem był sam wybór zagadnień do warsztatów i to jak ogrom wiedzy na temat EB zebrać w stosunkowo krótki, 2-dniowy projekt. Z pomocą przyszli tu obecni klienci GrowHR, którzy wskazali obszary będące dla nich największym wyzwaniem.

Zdaniem Adama Piwka (Head of PR w Mind Progress Group, prowadzącego część „Rola CRS w budowaniu marki pracodawcy”) jedną z zalet spotkania jest możliwość poznania podobnych tematów z różnych perspektyw: szefa firmy, konsultanta, doradcy, czy pracownika agencji marketingowej.

Zwykle szkolenia prowadzone są przez jedną osobę. Tutaj mamy kilku praktyków, dlatego perspektywa tematu staje się znacznie szersza. Nie bez znaczenia jest również zmienne tempo i dynamika zajęć – nie sposób się wyłączyć! O takich zaletach wspomniała z kolei Małgorzata Małecka (Ekspert ds. HR z MM Consulting, prowadząca moduł New Employer Orientation – jako podstawa skutecznego Employer Brandingu), która ostatnio testowała warsztaty EB na sobie, uczestnicząc we wszyskich modułach jako uczestnik.

Jakie umiejętności powinna posiadać osoba zajmująca się działaniami EB w swojej firmie?

Skoro w warsztacie uczestniczyli obecni (i przyszli) praktycy EB, zastanawialiśmy się też jakie umiejętności powinna mieć osoba zajmująca się działaniami EB w firmie?

Naszym zdaniem, najlepsze efekty może dać mieszanka kilku umiejętności. Sporo umiejętności to kompetencje czysto marketingowe: osoba odpowiedzialna za EB bez strachu powinna podchodzić do tego, jak nowoczesne narzędzia dostępne na rynku i powszechnie wykorzystywane w marketingu czy e-commerce można wykorzystać do działań rekrutacyjnych. Obejmuje to zagadnienia związane z marketingiem online i social media. Oprócz tego przydają się tzw. lekkość pióra, umiejętność kreatywnego myślenia i zdolności analityczne. Aby jednak móc w pełni wykorzystać te umiejętności potrzebne jest także wypracowanie odpowiedniej pozycji w firmie oraz konieczność posiadania realnych uprawnień do tworzenia i wdrażania nowych rozwiązań. Można to osiągnąć dzięki byciu partnerem dla zarządu lub właściciela firmy – aktywnemu sluchaniu, umiejętności budowania zespołów projektowych, zarażania tematem pracowników i managerów. Ja sama jestem zwolennikiem opierania argumentacji za prowadzeniem działań EB o dane i mierniki, wiem jednak, że równie mocno liczy się odpowiednie podejście do decydentów, sposób, miejsce i czas przedstawienia naszych argumentów.

Co najbardziej zaskoczyło/zdziwiło prelegentów podczas warsztatów?

Prowadząc moje moduły (dotyczące tworzenia skutecznego ogłoszenia i strony kariery oraz mierzenia działań EB) starałam się wydobyć z uczestników wiedzę, jaką do tej pory nabyli (mniej lub bardziej świadomie). Okazało się, że bardzo dużo tej wiedzy rekruterzy i HR-owcy mają, problemem staje się natomiast…wprowadzenie jej w życie. Ciężko to robić niejednokrotnie w obliczu nawału obowiązków, rutyny, braku czasu, ale też trudności w przekonaniu innych (przedstawicieli biznesu, szefów działów, innych HR-owców) do odwagi i zmiany w dotychczasowym podejściu do pracowników. Moje zaskoczenie podziela Adam Piwek, którego zaskoczyła wręcz pojawiająca się czasem „korporacyjna niemoc” (a cieszą oczywiście zaangażowanie i entuzjazm). Podobną obserwacją podzielił się Michał Szot (organizator i współprowadzący warsztaty), który mówił o zaskakującym braku wiary wśród przedstawicieli dużych firm, że można coś zmienić, że da się przebić przez konieczność pozyskiwania akceptacji wielu osób.

Łukasza najbardziej zaskoczyła otwartość uczestników na nowe trendy oraz widoczna LIVE zmiana paradygmatu myślenia (masa kreatywnych koncepcji, wyjście poza schemat w doborze chociażby narzędzi do przyszłego kontaktu z przyszłymi pracownikami/kandydatami). Jednocześnie, na co zwrócił uwagę Michał, zaskakuje coraz większa gotowość HR-owców do wykorzystania profilów osobistych na Facebooku do potrzeb firmowych (np. związanych z rekrutacją i EB).

Jak to, co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy prowadząc warsztaty EB wpłynie na prezentowany przez nas materiał w przyszłości? Co zamierzamy zmienić w prowadzonych przez nas modułach?

Planowane zmiany obejmą nie tylko samą zawartość merytoryczną warsztatów – nowe gry, nad którymi pracują uczestnicy, omawiane case studies i przykłady. Sporo będzie się też działo w zakresie formy warsztatów. Organizatorzy planują więcej przestrzeni na wymianę doświadczeń między uczestnikami i networking między pierwszym i drugim dniem warsztatów, a także jak obiecuje Łukasz Jarota: Będzie jeszcze więcej warsztatów w warsztatach 🙂 Będę szczęśliwy jeśli zmęczony po warsztacie będzie nie tylko trener, ale przede wszystkim uczestnik, któremu powinna pękać głowa od wielu nowych danych i pomysłów, które wygeneruje w trakcie EB Leaders Training.

Refleksjami po przeprowadzonych warsztatach EB podzielili się Łukasz Jarota, Michał Szot, Adam Piwek, Małgorzata Małecka oraz autorka tego wpisu. Rahim Blak, który również prowadził warsztaty EB (moduł Employer Branding w Social Media), ciągle ma szansę przekazać swoje zdanie 😉

Podobne wpisy

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu