Dlaczego firmy naciskają na powrót pracowników do biura?
Być może słyszeliście niedawno o dużych firmach ogłaszających, że czas na „powrót pracowników do biura”. Najnowszy bardzo medialny przykład to Zoom, czyli firma dzięki której setki firm i tysiące pracowników mogły przejść na pracę online.
Dla porządku, Zoom nie rezygnuje z pracy zdalnej, ale wprowadza pracę hybrydową, ale o tym większość mediów liczących na sensację jednak nie napisała. Jak było naprawdę możesz przeczytać TUTAJ
Z kolei Google, który wprowadził niedawno 3 dni pracy w biurze, a managerów zachęca, aby brali pod uwagę „nieusprawiedliwione nieobecności w biurze” podczas dokonywania ocen pracowników.
Inny gigant, Salesforce wprowadził dodatkowe zachęty dla pracowników proponując przekazanie 10$ za każdy dzień spędzony przez pracownika w biurze w czerwcu.
Precyzując jednak pierwszy nagłówek: znane firmy wprowadzają jasno określone zasady pracy hybrydowej (i planują przy niej pozostać).
Praca hybrydowa a „całkowity powrót do biura” czy też „rezygnacja z możliwości pracy zdalnej” to jednak spora różnica, prawda? Deklarację pozostania przy pracy hybrydowej złożył właśnie Zoom.
Przyjrzyjmy się jednak nieco bliżej powodom, jakie wskazują pracodawcy zmniejszający wymiar oferowanej pracy zdalnej.
Co sprawia, że pracodawcy ograniczają wymiar pracy zdalnej?
Wskazywane argumenty to:
- Osłabiające się więzi pracowników z firmą.
To ważny argument, ale… można przecież budować więzi pracowników z firmą w warunkach pracy hybrydowej i zdalnej, jak również sama fizyczna obecność pracowników w firmie nie oznacza, że automatycznie pojawia się ta mityczna więź i przywiązanie do pracodawcy
- Wyzwania z wdrożeniem i budowaniem zaangażowania wśród nowodołączających pracowników firmy
To również argument, z którym ciężko dyskutować. Słyszałam wielokrotnie (podczas realizowanych przez nas badań dla klientów) od nowodołączających do firm pracowników historie o tym jak ciężko jest dotrzec różnicę pomiędzy firmami, jeśli nasz kontakt z nimi sprowadza się do połączeń przez MS Teams czy Zoom i jak trudno wdrożyć się w nowe obowiązki i poznać współpracowników jeśli kontakt odbywa się jedynie online.
Dlatego właśnie coraz więcej pracowników – nawet jeśli mają pracować hybrydowo bądź zdalnie – woli, aby proces ich wdrożenia odbywał się wersji stacjonarnej. (Mam na to twarde dane, będą opublikowane jesienią, na razie musicie uwierzyć mi na słowo).
- Nowe, piękne, ale często puste biura
Hmm, nowy biurowiec, odnowione biuro, piękne przestrzenie i…brak pracowników, którzy chcą z nich korzystać? Ten argument nie do końca do mnie trafia. Zainwestowane (Niepotrzebnie? Nadmiernie?) pieniądze w być może zbyt duże dla pracy hybrydowej lub zdalnej biuro nie powinny być głównym argumentem za powrotem pracowników do biura.
- Obawy co do obniżonej produktywności pracowników podczas pracy zdalnej
Argument najcięższego kalibru. Może kojarzycie dane z dużego badania, jakie przeprowadził Microsoft wśród pracowników różnych firm. Wynika z niego, że aż 87% pracowników uważa się za produktywnych podczas pracy zdalnej. Jednocześnie, jedynie 12% managerów uważa, że ich pracownicy są produktywni w trakcie pracy zdalnej. Różnica w postrzeganiu produktywności jest…gigantyczna do tego stopnia, że zyskała miano „paranoi produktywności”.
Tylko, że…nie znalazłam podobnych badań i danych odnoszących się do okresu przed pandemią i pracą zdalną. W warunkach pracy stacjonarnej nie pytaliśmy (tak często) czy pracownicy są produktywni. Sama możliwość fizycznego patrzenia na pracowników w biurze skłaniała nas do wniosku, że są produktywni, bo przecież widać, że pracują.
Co możemy z tym zrobić? Jak zadbać o produktywność pracowników podczas pracy hybrydowej zanim padnie hasło „powrót pracowników do biura”?
Jak zadbać o zaangażowanych i produktywnych pracowników w trakcie pracy hybrydowej i zdalnej?
1. Dawaj pracownikom ważne powody do odwiedzenia biura. Wspólne śniadanie jest przyjemne, ale to nie powinien być jedyny powód. 2. Dbaj o to, aby praca w biurze nie wyglądała jak…praca zdalna (pracownicy rozsiani po salkach konferencyjnych, pracujący online z innymi pracownikami). 3. Jeśli jesteś managerem – miej z pracownikami regularny kontakt 1:1. Eksperci zalecają tutaj minimum 15-20 minut wartościowej rozmowy z pracownikiem. Nie chodzi tutaj o small talk o pogodzie, ale o rozmowę bieżących wyzwaniach pracownika czy możliwościach jego rozwoju w firmie. 4. Zwracaj uwagę na poziom realizacji celów stawianych pracownikom oraz celów zespołowych zamiast jedynie wyrokowania o tym czy są produktywni czy nie. |
A przede wszystkim…patrz na dane i spróbuj sprawdzić (zwalidować, zmierzyć) czy pracownicy są produktywni w trakcie pracy hybrydowej, zdalnej i stacjonarnej zanim po prostu oznajmisz, że powrót pracowników do biura jest konieczny opierając się jedynie na swojej intuicji (przypuszczeniach, podejrzeniach, doniesieniach medialnych i innych niewiarygodnych źródłach 😉).
O tym, w jaki sposób to zrobić i na jakie dane zwrócić uwagę dowiesz się w kolejnych tekstach na blogu Great Digital!
A jeśli uważasz ten tekst za wartościowy, podziel się nim w wybranym serwisie, dziękuję!