14 filarów motywowania w pracy zdalnej i hybrydowej 2022

Co motywuje pracowników w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej? Zaglądam dziś dla Was do raportu z ogólnopolskiego badania opinii i oczekiwań pracowników, którzy po raz pierwszy i nagły zetknęli się z pracą zdalną w pandemii. Badanie przeprowadziła fundacja szkoleniowa Training Projects. Wyniki badania właśnie ujrzały światło dzienne.

Ile osób przebadano?

– Zebraliśmy opinie od około 950 przedstawicieli polskich firm – wyjaśnia Rafał Szczepanik, koordynator badania i jednocześnie trener na warsztatach biznesowych. – To była nietypowa diagnoza, która z gruntu miała być bardziej jakościowa niż ilościowa. Celem badania było zdiagnozowanie potrzeb i nastawienia do pracy w trybie zdalnym lub hybrydowym specjalistów i menedżerów. Zależało nam na tym, aby sprawdzić co motywuje pracowników. Inaczej niż ma to miejsce w wielu badaniach, uczestnikom nie prezentowano jednak motywatorów do wyboru z zamkniętej listy, ale poproszono ich o udzielenie odpowiedzi otwartej.

Osoby biorące udział w badaniu były proszone przez badaczy (zdalnie – np. z użyciem MS Teams czy Zoom) o nazwanie cech miejsca pracy, w których chcieliby się realizować. Wszyscy badani byli proszeni o udzielenie odpowiedzi otwartej na pytanie: „Opowiedz własnymi słowami, czego potrzebujesz, by mieć wysoką motywację do pracy, w sytuacji pracy z domu”. Mogli przy tym wyrazić maksymalnie 30 oczekiwań, ujmując je zupełnie dowolnie. W rezultacie tak prowadzonego badania, w bazie pojawiło się prawie dwa tysiące różnych odpowiedzi, które następnie zostały poddane analizie jakościowej. Połączono je w czternaście najczęściej wymienianych preferencji względem pracy hybrydowej i zdalnej.

Co motywuje pracowników w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej?

Poniżej znajdziesz najczęściej wymieniane kategorie odpowiedzi wskazywane przez badanych, wraz z przykładowymi wypowiedziami.

  1. SZKOLENIA Chcę być zadowolony z jakości szkoleń uczących pracy zdalnej oferowanych przez firmę.
    ➡️ szkolenia przygotowujące do pracy zdalnej, w różnej formie wypowiedzi, wymieniło 29% badanych
  2. NARZĘDZIA Otrzymałem (lub zaraz otrzymam – w innych wypowiedziach) wsparcie sprzętowe do pracy z domu
    ➡️ 27% badanych wspomniało o jednym lub kilku narzędziach, np. słuchawki, lepsza kamerka, router…
  3. WSPARCIE WSPÓŁPRACOWNIKÓW Nie zostałem pozostawiony samemu sobie z zadaniami w tym nowym dla mnie świecie, z zespołem i szefem rozmawiam regularnie, a szef mnie wspiera, nie tylko egzekwuje
    ➡️ 24% badanych wspominało, iż cenią sobie możliwość korzystania z pomocy zadaniowej, merytorycznej i technologicznej.W tej kategorii zagregowano wszystkie odpowiedzi o kategorii „wsparcie od innych osób – szefa lub kolegów”, bez względu na rodzaj oczekiwanego wsparcia (np. psychologiczne, szkoleniowe itp.), poza wsparciem o charakterze narzędziowym czy finansowym.
  4. ELASTYCZNY CZAS PRACY Godziny pracy stały się w pełni elastyczne
    ➡️ 22% badanych – tą potrzebę najczęściej zgłaszali pracownicy będący jednocześnie rodzicami małych dzieci
  5. WYNAGRODZENIE W porównaniu z konkurencją, moja firma jest atrakcyjnym finansowo pracodawcą – opłaca mi się być tu, a nie u konkurencji.
    ➡️ 20% osób wspomniało o wynagrodzeniu
  6. PRZYWÓDZTWO Mój szef ma odpowiednie kompetencje do zdalnego kierowania
    ➡️ 17% badanych wymieniło liderów, szefów i ich różnorodne kompetencje lub zachowania
  7. PROCEDURY Procedury w naszej firmie nie ograniczają mojej efektywności pracy z domu.
    ➡️ 16% wskazań
  8. ELASTYCZNE PLANOWANIE URLOPU Sposób planowania urlopów jest satysfakcjonujący i dopasowany do sytuacji w pandemii
    ➡️ 16% wskazań
  9. RELACJE W moim zespole panują dobre relacje / atmosfera – są zdalne coffee talki i pogaduszki
    ➡️ 15% wskazań
  10. POCZUCIE STABILNOŚCI ZATRUDNIENIA Mam poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia, nie obawiam się zwolnienia
    ➡️ 14% wskazań
  11. KOMUNIKACJA STRATEGII FIRMY Otrzymujemy jako załoga wystarczające i zrozumiałe informacje o strategii i sytuacji firmy w obecnej chwili
    ➡️ 13% wskazań
  12. KOMUNIKACJA ODNOŚNIE PROCESÓW WEWNĘTRZNYCH Mam wystarczająco informacji o naszych procesach, projektach, metodach zdalnego działania
    ➡️ 12% wskazań
  13. MOTYWACJA Jestem zmotywowany do pracy w naszej firmie – ktoś mnie motywuje w skuteczny sposób
    ➡️ 11% wskazań
  14. FEEDBACK Szef informuje mnie regularnie i pozytywnie o tym, co muszę poprawić w swojej pracy
    ➡️. 10% wskazań

Co powinno motywować, a czym są najczęściej motywowani pracujący zdalnie lub hybrydowo?

W drugiej części badania ankietowanych poproszono, by swoje własne 30 stwierdzeń ocenili, odpowiadając na pytanie „Czy u Ciebie w firmie ten element jest obecny”. Mogli odpowiadać jedynie TAK lub NIE – musieli być jednoznaczni. Średnia liczba odpowiedzi TAK była różna w zależności od stanowisk. Menedżerowie TAK odpowiadali w odniesieniu do 63% stwierdzeń, osoby na niemenedżerskich stanowiskach – w 38%. Nieco częściej TAK mówiły osoby po czterdziestce, natomiast im młodszy pracownik, tym więcej udzielał odpowiedzi NIE.

Co ciekawe, największe rozbieżności między oczekiwaniami, a rzeczywistością dotyczyły prostego, ale jednak związanego z wydatkami problemu: sprzętu i narzędzi do pracy. Spośród 27% osób, które tego typu potrzebę zgłosiło, aż 19% odpowiedziało, że nie doczekali się narzędzi, o które proszą. Co prawda większość mogła zabrać z biura np. swoje wygodne krzesło czy dodatkowy monitor, ale już na zakup czegokolwiek mogło liczyć tylko 8% osób (najczęściej były to słuchawki albo dodatkowy pakiet mobilnego interntu).

Najmniejsze (max. 5%) rozbieżności dotyczyły organizacji pracy (planowanie urlopów i elastyczny czas pracy) oraz informacji o firmowych procedurach, planach i strategii.  

Wpływ motywatorów na satysfakcję w pracy

Ostatnim pytaniem było jedyne zamknięte pytanie w ankiecie. Brzmiało: „Czy masz NISKĄ czy WYSOKĄ satysfakcję z pracy w czasie pandemii”. WYSOKĄ – odpowiedziało zaledwie 39% badanych. Jednak wśród osób, które na TAK oceniły min. 15 z 30 swoich stwierdzeń, swoją satysfakcję jako WYSOKĄ oceniło 63% osób. Jednocześnie, w grupie osób, które TAK odpowiedziało mniej niż 15 razy, tylko 14% oceniło swoją satysfakcję jako WYSOKĄ.  Można więc roboczo przyjąć, że jeśli firma jest w stanie zaspokoić min. 50% z najczęstszych oczekiwań pracowników, to ich satysfakcja jest znacząco większa. Prawdopodobnie wśród tych osób liczba odejść i skala niezadowolenia z pracy będzie sporo mniejsza.

Co te wyniki oznaczają dla Twojej firmy?

Możesz potraktować powyższe wyniki jak szybką checklistę i sprawdzić, w którym z ww. obszarów wraz z upowszechnieniem pracy zdalnej i/lub hybrydowej zostały wprowadzone zmiany w Twojej firmie. Możesz też oczywiście zweryfikować to bardzo dokładnie przygotowując badanie pracowników w Twojej firmie i sprawdzić co motywuje pracowników w pracy zdalnej i hybrydowej. Wskazane 14 motywatorów potraktuj jako podpowiedzi odnośnie obszarów, o które warto zapytać w takim badaniu.

🔹🔹🔹 O tym, czym są badania pulse check, na co zwrócić uwagę przy ich realizacji i jak je dobrze zaplanować, przeczytasz we wpisie „Badania pulse check krok po kroku” TUTAJ 🔹🔹🔹

Metodologia badania:

Badanie zrealizowano na próbie N=947 osób w dniach 30 marca – 15 grudnia 2021. Ok. 60% osób badanych pochodziło z korporacji, ok 20% z dużych, ale rdzennie polskich firm. Po około 10% z sektora publicznego i NGO oraz 10% z średnich firm.  Przekrój wieku i płci był pełny, natomiast ponad 65% osób miało wykształcenie wyższe (w polskiej populacji jest to tylko 43%). Badano tylko osoby, które w czasie pandemii miały możliwość pracy zdalnej min. w 50% wymiarze.

Badanie było realizowane zdalnie przez 5 trenerów Training Projects, jako uzupełnienie badania potrzeb szkoleniowych przed warsztatami dot. kompetencji miękkich, menedżerskich, strategicznych albo handlowych i miało formę video-rozmowy. Celem było sprawdzenie co motywuje pracowników. Zdajemy sobie sprawę z tego, że moment realizacji badania mógł wpłynąć na liczbę wskazań odnośnie potrzebnych szkoleń, choć nie wiemy w jakim stopniu. Dlatego, ze względu na liczbę pracowników, o których doświadczenia zapytano i charakter badania, warto potraktować zaprezentowaną listę motywatorów, jako czynniki istotnie wpływające na motywację podczas pracy zdalnej, choć bez nadmiernego koncentrowania się na różnicach pomiędzy częstością wskazań poszczególnych czynników.

Więcej o twórcach badania przeczytasz TUTAJ

Podobne wpisy

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu