Badania pulse check krok po kroku

badania pulse check krok po kroku

Czy w Twojej organizacji przeprowadzane są badania pulse check? Takie badanie świetnie nadaje się zarówno dla dużych organizacji, które raz w roku przeprowadzają też „duże” badanie zaangażowania albo satysfakcji, jak i dla mniejszych firm, którym większe badania nie są na razie potrzebne. O tym, jak przeprowadzić badanie pulse check krok po kroku, dowiesz się z poniższego wpisu.

Krok 1 – określ cel badania

Zwykle „mniej więcej” wiemy w jakim celu chcemy zrealizować badanie. Ważne, aby go doprecyzować. Czego chcielibyśmy się dowiedzieć dzięki badaniu? Na jakie pytania szukamy odpowiedzi? Jakie decyzje będą podejmowane po takim badaniu? W czym badanie może okazać się pomocne? To pytania, które pomogą doprecyzować cel projektu. Dobrze zdefiniowany cel badania pulse check jest konieczny do dobrego przygotowania narzędzia badawczego. Ale o tym za chwilę.

Przykładowe zastosowanie badania pulse check:

  • ocena dzialań podjętych po przeprowadzeniu badania zaangażowania. Cele badania: zbadanie postrzegania realizowanych i zaplanowanych zmian podnoszących zaangażowanie w firmie wśród pracowników oraz zapewnienie pracownikom przestrzeni do przekazania swojego feedbacku odnośnie planowanych działań
  • ocena rozwiązań wprowadzonych w firmie w trakcie pandemii. Cele badania: zebranie feedbacku pracowników odnośnie podjętych działań, identyfikacja obszarów, które wymagają dalszych zmian
  • ocena zmiany biura kilka tygodni po firmowej przeprowadzce. Cele badania to m. in: określenie zadowolenia z pracowników z biura i prowadzonej w związku ze zmianą komunikacji, identyfikacja elementów, które wymagają poprawy, wpływ zmiany biura na kluczowe z punktu widzenia firmy elementy kultury organizacyjnej

Krok 2 – zdefiniuj potrzebne kompetencje

Przygotowanie i przeprowadzenie dobrego badania pulse check wymaga kilku kompetencji. Zastanów się czy Ty lub inne osoby organizacji będą potrafiły przygotować poprawne metodologicznie i dobre narzędzie badawcze, zaplanować komunikację badania do pracowników, a także poprawnie przeanalizować, zinterpretować wyniki i odnieść je do trendów rynkowych? Pomocni mogą okazać się tutaj współpracownicy z innych działów, np. z zespołu marketingu lub komunikacji wewnętrznej lub też eksperci z firmy wyspecjalizowanej w realizacji tego typu badań (takiej jak Great Digital :)).

Krok 3 – określ grupę docelową badania

Nie w każdym badaniu konieczne jest badanie „wszystkich pracowników”. Jednocześnie, charakter grupy docelowej (np. pracownicy biurowi lub produkcyjni, studenci lub managerzy) powinien określać sposób przeprowadzenia badania pulse check, rodzaj zadawanych pytań i zakres tematów, jakiego badanie może dotyczyć.

  • O tym, jak badać kandydatów do pracy w danej firmie, czyli przeprowadzić badanie candidate experience, możesz przeczytać TUTAJ
  • Dlaczego warto badać doświadczenia kandydatów? Sprawdź TUTAJ

Krok 4 – wybierz obszary badawcze

Realizacja badania pulse check z pracownikami wiąże się często z pokusą zapytania „o wszystko”. Bywa, że zgłaszają się do nas różni interesariusze, z różnymi zagadnieniami do zweryfikowania, a nam samym na etapie przygotowywania narzędzia badawczego wyobraźnia podpowiada kolejne i kolejne pytania, które warto zadać.. Jak w takim razie utrzymać zakres przygotowywanego badania w ryzach? Pomoże nam w tym dobrze zdefiniowany krok 1, czyli cel badania.

Krok 5 – określ sposób zbierania danych

W wielu organizacjach bardzo dobrze sprawdzą się badania pulse check realizowane w formie ankiet online. Dostępne na rynku narzędzia umożliwiają już realizację miłych dla oka i łatwych do wypełnienia ankiet na dowolnym urządzeniu – komputerze, smartfonie czy tablecie. Co z pracownikami produkcyjnymi, którzy nie mają firmowego maila? Do nich możemy dotrzeć z pomocą ankiety elektronicznej dostępnej np. na tablecie czy poprzez sms.

Przy bardziej złożonych zagadnieniach, ankietowe badanie pulse check warto uzupełnić też badaniem jakościowym, najlepiej w formie bezpośredniego spotkania (online lub f2f). Tutaj znów, w zależności od tematyki badania i grupy docelowej, do wyboru mamy m.in. wywiady grupowe, wywiady w parach lub wywiady indywidualne. W dobrze odpowiedniej metody pomoże nam tutaj wiedza nt. metod i technik badawczych i ich zastosowania.

Krok 6 – Zaplanuj komunikację

Powodzenie dobrego badania pulse check zależy także od dobrej komunikacji. Komunikacja na temat samego badania powinna pojawić się zarówno przed startem projektu, jak i po jego przeprowadzeniu. Przed badaniem warto poinformować pracowników o tym, co będzie się działo i z jakich powodów badanie jest realizowane. Po badaniu – o tym, czego dowiedzieliśmy się podczas badania i jakie kroki podjęte zostaną w firmie po badaniu.

Ważne! Dobrze przeprowadzona komunikacja pozwala zadbać o udział pracowników w badaniu, a także ich motywację do wzięcia udziału w kolejnych badaniach firmowych. Pracownicy chętnie korzystają z danej im przestrzeni do wyrażenia swojej opinii, ale oczekują też, że ich opinie zostaną wzięte pod uwagę – oczywiście nie oznacza to zrealizowania wszystkich postulatów pracowników 1:1,  a rzetelnie zrealizowane badanie nie może przerodzić się w tzw. koncert życzeń.

Krok 7 – Przeprowadź badanie

Rezultaty osiągnięte już na etapie zbierania danych zależą bezpośrednio od umiejętności badawczych w zespole odpowiedzialnym za przygotowanie badania. Dobrze przygotowany kwestionariusz badawczy do badania ankietowego, pozwala zebrać wartościowe dane. Dobrze zaplanowany i zrealizowany scenariusz badania jakościowego, dostarcza materiału, który pozwala zrozumieć punkt widzenia pracowników i ich postrzeganie zachodzących w firmie procesów.

Krok 8 – Podsumuj wyniki i zaplanuj działania po badaniu

Krok końcowy to moment analizy danych i wyciągania wniosków z danych. Dobrze jest móc porównać osiągnięte wyniki z wynikami naszej organizacji z poprzedniego okresu, z podobnymi projektami realizowanymi w firmie lub z wynikami rynkowymi osiąganymi przez inne firmy. Co ważne, moment najważniejszy to określenie działań, jakie warto podjąć po badaniu. Dobrze przeprowadzone badanie będzie tutaj znaczącym ułatwieniem w podjęciu decyzji biznesowych, przyda się też wiedza o możliwych rozwiązaniach – odpowiedziach na zdefiniowane wyzwania.

Jeśli czujesz, że przy realizacji badania pulse check przydałoby Ci się wsparcie ekspertów, możesz rozważyć:

  • zlecenie realizacji badania obejmującego wszystkie wymienione wyżej lub wybrane kroki
  • skonsultowanie z nami wybranych aspektów przygotowywanego przez Ciebie badania

Po prostu napisz na adres: badania (at) greatdigital.pl

To o co chcielibyście zapytać pracowników w Waszym badaniu pulse check :)?

Jeśli wpis był dla Ciebie wartościowy, podziel się nim w Twoim ulubionym serwisie ⬇⬇⬇

Podobne wpisy

5 najczęściej popełnianych błędów w analityce rekrutacji

Spójrzmy dziś na błędy, jakie najczęściej pojawiają się w analityce rekrutacji. Dlaczego warto? Bo rzetelnie prowadzona analityka jest odpowiedzią na wiele bolączek w rekrutacji (niedopasowani kandydaci, nie pojawiający się kandydaci, hiring managerzy nie współpracujący z rekruterami). Kluczem jest tutaj słowo „rzetelnie”, dlatego sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w analityce rekrutacji.

Przejdź do wpisu

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu