Czy w Twojej organizacji przeprowadzane są badania pulse check? Takie badanie świetnie nadaje się zarówno dla dużych organizacji, które raz w roku przeprowadzają też „duże” badanie zaangażowania albo satysfakcji, jak i dla mniejszych firm, którym większe badania nie są na razie potrzebne. O tym, jak przeprowadzić badanie pulse check krok po kroku, dowiesz się z poniższego wpisu.
Krok 1 – określ cel badania
Zwykle „mniej więcej” wiemy w jakim celu chcemy zrealizować badanie. Ważne, aby go doprecyzować. Czego chcielibyśmy się dowiedzieć dzięki badaniu? Na jakie pytania szukamy odpowiedzi? Jakie decyzje będą podejmowane po takim badaniu? W czym badanie może okazać się pomocne? To pytania, które pomogą doprecyzować cel projektu. Dobrze zdefiniowany cel badania pulse check jest konieczny do dobrego przygotowania narzędzia badawczego. Ale o tym za chwilę.
Przykładowe zastosowanie badania pulse check:
|
Krok 2 – zdefiniuj potrzebne kompetencje
Przygotowanie i przeprowadzenie dobrego badania pulse check wymaga kilku kompetencji. Zastanów się czy Ty lub inne osoby organizacji będą potrafiły przygotować poprawne metodologicznie i dobre narzędzie badawcze, zaplanować komunikację badania do pracowników, a także poprawnie przeanalizować, zinterpretować wyniki i odnieść je do trendów rynkowych? Pomocni mogą okazać się tutaj współpracownicy z innych działów, np. z zespołu marketingu lub komunikacji wewnętrznej lub też eksperci z firmy wyspecjalizowanej w realizacji tego typu badań (takiej jak Great Digital :)).
Krok 3 – określ grupę docelową badania
Nie w każdym badaniu konieczne jest badanie „wszystkich pracowników”. Jednocześnie, charakter grupy docelowej (np. pracownicy biurowi lub produkcyjni, studenci lub managerzy) powinien określać sposób przeprowadzenia badania pulse check, rodzaj zadawanych pytań i zakres tematów, jakiego badanie może dotyczyć.
Krok 4 – wybierz obszary badawcze
Realizacja badania pulse check z pracownikami wiąże się często z pokusą zapytania „o wszystko”. Bywa, że zgłaszają się do nas różni interesariusze, z różnymi zagadnieniami do zweryfikowania, a nam samym na etapie przygotowywania narzędzia badawczego wyobraźnia podpowiada kolejne i kolejne pytania, które warto zadać.. Jak w takim razie utrzymać zakres przygotowywanego badania w ryzach? Pomoże nam w tym dobrze zdefiniowany krok 1, czyli cel badania.
Krok 5 – określ sposób zbierania danych
W wielu organizacjach bardzo dobrze sprawdzą się badania pulse check realizowane w formie ankiet online. Dostępne na rynku narzędzia umożliwiają już realizację miłych dla oka i łatwych do wypełnienia ankiet na dowolnym urządzeniu – komputerze, smartfonie czy tablecie. Co z pracownikami produkcyjnymi, którzy nie mają firmowego maila? Do nich możemy dotrzeć z pomocą ankiety elektronicznej dostępnej np. na tablecie czy poprzez sms.
Przy bardziej złożonych zagadnieniach, ankietowe badanie pulse check warto uzupełnić też badaniem jakościowym, najlepiej w formie bezpośredniego spotkania (online lub f2f). Tutaj znów, w zależności od tematyki badania i grupy docelowej, do wyboru mamy m.in. wywiady grupowe, wywiady w parach lub wywiady indywidualne. W dobrze odpowiedniej metody pomoże nam tutaj wiedza nt. metod i technik badawczych i ich zastosowania.
Krok 6 – Zaplanuj komunikację
Powodzenie dobrego badania pulse check zależy także od dobrej komunikacji. Komunikacja na temat samego badania powinna pojawić się zarówno przed startem projektu, jak i po jego przeprowadzeniu. Przed badaniem warto poinformować pracowników o tym, co będzie się działo i z jakich powodów badanie jest realizowane. Po badaniu – o tym, czego dowiedzieliśmy się podczas badania i jakie kroki podjęte zostaną w firmie po badaniu.
Ważne! Dobrze przeprowadzona komunikacja pozwala zadbać o udział pracowników w badaniu, a także ich motywację do wzięcia udziału w kolejnych badaniach firmowych. Pracownicy chętnie korzystają z danej im przestrzeni do wyrażenia swojej opinii, ale oczekują też, że ich opinie zostaną wzięte pod uwagę – oczywiście nie oznacza to zrealizowania wszystkich postulatów pracowników 1:1, a rzetelnie zrealizowane badanie nie może przerodzić się w tzw. koncert życzeń. |
Krok 7 – Przeprowadź badanie
Rezultaty osiągnięte już na etapie zbierania danych zależą bezpośrednio od umiejętności badawczych w zespole odpowiedzialnym za przygotowanie badania. Dobrze przygotowany kwestionariusz badawczy do badania ankietowego, pozwala zebrać wartościowe dane. Dobrze zaplanowany i zrealizowany scenariusz badania jakościowego, dostarcza materiału, który pozwala zrozumieć punkt widzenia pracowników i ich postrzeganie zachodzących w firmie procesów.
Krok 8 – Podsumuj wyniki i zaplanuj działania po badaniu
Krok końcowy to moment analizy danych i wyciągania wniosków z danych. Dobrze jest móc porównać osiągnięte wyniki z wynikami naszej organizacji z poprzedniego okresu, z podobnymi projektami realizowanymi w firmie lub z wynikami rynkowymi osiąganymi przez inne firmy. Co ważne, moment najważniejszy to określenie działań, jakie warto podjąć po badaniu. Dobrze przeprowadzone badanie będzie tutaj znaczącym ułatwieniem w podjęciu decyzji biznesowych, przyda się też wiedza o możliwych rozwiązaniach – odpowiedziach na zdefiniowane wyzwania.
Jeśli czujesz, że przy realizacji badania pulse check przydałoby Ci się wsparcie ekspertów, możesz rozważyć:
|
Po prostu napisz na adres: badania (at) greatdigital.pl
To o co chcielibyście zapytać pracowników w Waszym badaniu pulse check :)?
Jeśli wpis był dla Ciebie wartościowy, podziel się nim w Twoim ulubionym serwisie ⬇⬇⬇