71% badanych pracowników uważa, że bez partnerskiej i otwartej komunikacji z pracownikami firma nie może odnieść sukcesu biznesowego – to wynik najnowszego badania „Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej”, przy którego realizacji mieliśmy przyjemność wspierać markę emplo. Poznaj 4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną.
Wg badania emplo, im większa firma, tym większa pewność, że sprawna i nowoczesna komunikacja wewnętrzna w sposób kluczowy wpływa na podniesienie efektywności biznesowej. Co to tak naprawdę znaczy w świecie, w którym wciąż ten niezwykle ważny obszar funkcjonowania firmy sprowadza się często do jednostronnych komunikatów przekazywanych z wykorzystaniem tradycyjnych narzędzi, bez kontroli nad tym, które z tych informacji i z jakim skutkiem docierają do pracowników? Sprawdź 4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną.
Po pierwsze: efektywność
Według ankietowanych na efektywność pracowników, a przez to także firmy wpływają przede wszystkim: jasność celów, możliwość zgłaszania własnych pomysłów i usprawnień oraz włączanie pracowników w podejmowanie decyzji dotyczących firmy. Wiktor Schmidt, CEO & co-founder firmy Netguru uważa, że do filarów nowoczesnej i skutecznej komunikacji wewnętrznej można zaliczyć także transparentność i przyzwolenie na odważną, otwartą komunikację nie tylko z góry na dół, ale także z dołu do góry.
Do najważniejszych informacji na temat firmy, które wspierają realizację celów indywidualnych ankietowani zaliczyli m.in.: kierunek, w jakim zmierza firma, jawne cele przełożonego, informację o kluczowych projektach prowadzonych w firmie, jawne cele członków zespołu, czy cele finansowe stawiane przed firmą.
Po drugie: wyjątkowa, przyciągająca najlepszych kultura organizacyjna
Nowoczesna komunikacja wewnętrzna pomaga nie tylko osiągać spektakularne rezultaty w zakresie efektywności pracowników i firmy. Jest także niezwykle istotna w organizacjach, które chcą przyciągać kandydatów i utrzymywać pracowników przy pomocy m.in. wyjątkowej kultury organizacyjnej. Jak mówi Jarek Guc, Członek Zespołu Strategicznego, Dyrektor Marketingu w Grupie CX, komunikacja jest dla nich podstawową wartością, którą świadomie kształtują i pielęgnują. To absolutny must have w organizacji, która przeszła drogę od firmy humanistycznej, organizacji uczącej się, stawiającej na zarządzanie przez wartości aż po firmę, która zmierza w stronę organizacji turkusowej.
Po trzecie: zaangażowanie
Poczucie wpływu, partnerstwo, poczucie sensu, czy postępu to m.in. wg Daniela Pinka autora bestsellera „Drive” najważniejsze filary motywacji, co potwierdzają również wyniki badania. Aż 88,6% badanych, głównie poniżej 29 roku życia zadeklarowało, że chce pracować w firmie, w której zarząd komunikuje się z pracownikami w sposób partnerski i otwarty. Chęć wpływu na organizację poprzez zgłaszanie własnych pomysłów na usprawnienia, co ciekawe zwłaszcza w grupie osób powyżej 30 lat, zadeklarowało aż 75,9 % badanych. Niewiele mniej bo 73,8% badanych podkreśliło, jak ważna dla nich jest świadomość wpływu realizacji ich celów na realizację celów całej firmy, co jest wciąż niezwykle rzadko stosowaną praktyką, zwłaszcza w dużych organizacjach.
Po czwarte: przewaga konkurencyjna
Nowoczesna, sprawna komunikacja wewnętrzna to także zauważany dzisiaj coraz częściej istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. Obok wzrostu innowacyjności, możliwości pozyskiwania z rynku najlepszych pracowników, czy budowania angażującego miejsca pracy można wymienić również wpływ sprawnej komunikacji na podnoszenie efektywności sprzedaży. Składa się na nią nie tylko współpraca i wymiana informacji w zespole, ale również między zespołami.
Sprawna i nowoczesna komunikacja, czyli jaka?
Do niedawna komunikacja wewnętrzna kojarzyła się z nudnymi, najczęściej mailowymi komunikatami od zarządu, tablicami korkowymi i inicjatywami, których sens i cel był zazwyczaj niejasny dla pracowników. Dziś osoby odpowiedzialne w firmie za komunikację mają do dyspozycji nie tylko nowoczesne narzędzia, takie jak chociażby firmowe portale społecznościowe, ale także coraz większe poparcie coraz bardziej świadomych menedżerów, którzy wiedzą, ile od sprawnej i nowoczesnej komunikacji zależy.
Czy warto mieć w firmie osobę odpowiedzialną za komunikację? Jeśli tak, jaka powinna być jej rola, jeśli za ten obszar według m.in. badanych powinni odpowiadać przede wszystkim menedżerowie i zarząd (w sumie blisko 78% badanych)? W mojej ocenie zdecydowanie warto pokusić się o zatrudnienie osoby, która nie tylko zadba o spójność komunikacji i jej nowoczesny, dopasowany do organizacji i potrzeb pracowników charakter, ale także o:
- odpowiednie przygotowanie do tego celu menedżerów,
- sprawną, opartą o wartości wymianę informacji w zespołach i między zespołami,
- sprawny przepływ informacji z góry do dołu i z dołu do góry.
Taka osoba będzie także znaczącym wsparciem w procesie budowania pożądanej kultury organizacyjnej i usprawniania procesów w oparciu o wymianę wiedzy w firmie.
Więcej o roli komunikacji wewnętrznej w efektywności biznesowej przeczytacie w pełnym raporcie z badania emplo, który znajdziecie TUTAJ
Zachęcamy do dzielenia się uwagami na temat raportu z oznaczeniem #emplobook. Do wygrania nagrody!
PS.: Jeśli chcecie usprawnić komunikację w swojej firmie, wykorzystać jej potencjał do budowania przewagi konkurencyjnej oraz podniesienia jej efektywności, lub zastanawiacie się, jak najskuteczniej i w jak najkrótszym czasie podnieść kompetencje menedżerów w zakresie komunikacji – zapraszamy do kontaktu 😊 info (at) greatdigital.pl