Dni Otwartego Biznesu w PZU, czyli jak wpłynąć na doświadczenia kandydatów i pracowników jednocześnie.

dni otwartego biznesu PZU

 

Co zrobić, aby podczas Dni Otwartego Biznesu, czyli 7 dni warsztatów dla 162 studentów prowadzonych przez blisko 40 pracowników PZU zadbać o potrzeby kandydatów i pracowników jednocześnie? Czyje potrzeby są tutaj priorytetem? O inicjatywie Dni Otwartego Biznesu w PZU rozmawiam razem z Anną Gaertig, Kierownikiem ds. Rekrutacji i EB.

Na czym polegają Dni Otwartego Biznesu?

– Dni Otwartego Biznesu to bezpłatne, całodzienne warsztaty dla studentów dotyczące różnych dziedzin biznesu organizowane w siedzibie PZU. Celem warsztatów jest przybliżenie studentom realnych problemów i projektów biznesowych, przekazanie im wiedzy, której często nie mają okazji poznać na studiach. Podczas ostatnich warsztatów uczestnicy mierzyli się z następującymi tematami: zarządzanie projektami i procesami, strategia i innowacje, IT, E-Commerce, marketing, analizy w CRM oraz skuteczna komunikacja – prosty język.

Skąd pomysł na organizację warsztatów dla studentów?

– Pomysł na warsztaty powstał jako odpowiedź na diagnozę wizerunku PZU wśród studentów. Był to wizerunek tradycyjnej firmy, mocno kojarzony jedynie z ubezpieczeniami i ich sprzedażą. Tymczasem PZU to bardzo duża i nowoczesna organizacja zatrudniająca blisko 12000 pracowników, w tym ponad 700 osób w obszarze IT – to więcej niż w wielu firmach stricte o profilu IT. Zależało nam na tym, aby ten wizerunek przełamać i pokazać studentom PZU przez pryzmat innowacyjnych projektów, jakie prowadzimy. Od początku wiedzieliśmy przy tym, że chcemy to zrobić w sposób, jakiego oczekują studenci – z mocnym nastawieniem na wysoki poziom warsztatów.

Z jakimi korzyściami dla studentów wiążą się spotkania?

– Najważniejszą korzyścią jest tematyka i wysoki poziom merytoryczny warsztatów. Dobierając tematy warsztatów kierujemy się preferencjami i uwagami studentów wyrażonymi w ankiecie oceniającej poprzednie warsztaty. Dużą uwagę przywiązujemy też do wyboru pracowników PZU-ekspertów, którzy prowadzą warsztat oraz samej formuły warsztatów. Mamy wobec pracowników uczestniczących w warsztatach spore wymagania. W oparciu o preferencje studentów przekazujemy pracownikom wytyczne odnośnie organizacji warsztatów i przygotowywanych prezentacji, wymagamy dotrzymywania deadline’ów i otwarcie mówimy o tym, co się sprawdzi podczas warsztatów, a co nie.

Wracając do bezpośrednich korzyści dla studentów, bardzo często w spotkaniach ze studentami w trakcie warsztatów uczestniczą też dyrektorzy poszczególnych działów i wiemy, że studenci bardzo to sobie cenią. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w warsztatach mogą uczestniczyć studenci z całej Polski (zwracamy koszty dojazdu osobom spoza Warszawy). Same spotkania odbywają się w siedzibie PZU, można zatem zobaczyć z bliska jak pracujemy. Zresztą, projekt bardzo ewoluuje pomiędzy kolejnymi edycjami, a kierunek wyznaczają tutaj sami uczestnicy warsztatów.

Jakie zmiany wprowadzono w odpowiedzi na feedback studentów?

– Przy warsztatach IT wprowadziliśmy aż 5 ścieżek (architekt infrastruktury, manager projektu IT, analityk i programista w zespole zwinnym, główny administrator aplikacji oraz programista devops), do udziału w warsztatach zaangażowaliśmy też dyrektorów departamentów. Wydłużyliśmy też czas trwania warsztatów.

A co jest tutaj korzyścią dla PZU?

– Organizacja warsztatów to dla nas spore przedsięwzięcie logistyczne. Po stronie PZU, poza zespołem rekrutacji i employer brandingu, wymaga ono zaangażowania blisko 40 pracowników z biznesu. Każda z tych osób jest jednak świadoma korzyści, z jakimi wiążą się spotkania. Wiemy, że każdy uczestnik warsztatów to potencjalny pracownik PZU (a także osoba, która może nam takich pracowników polecić, jeśli oceni warsztaty i firmę jako wartościowe). Dla naszych pracowników udział w warsztatach to także duża „korzyść” – oni są naprawdę dumni z tego, nad czym na co dzień pracują i cieszą się, że mogą o tym opowiedzieć studentom. Dbamy też przy tym, aby pokazać w praktycznym ujęciu to, co dzieje się w PZU.

Czy trudno jest znaleźć wewnątrz PZU osoby, które poprowadzą warsztaty?

– Zupełnie nie! Zespół ds. rekrutacji i employer brandingu na co dzień bardzo blisko współpracuje z biznesem. Znamy ich potrzeby, projekty, jakie prowadzą i wyzwania, z jakimi się mierzą. To bardzo procentuje w momencie, kiedy potrzebujemy wsparcia i zaangażowania biznesu  w projekty z obszaru rekrutacji i employer brandingu. To zaangażowanie rzeczywiście jest. Pracownicy sami przychodzą do nas z propozycjami tematów na warsztaty. Dzielimy się też z nimi feedbackiem od studentów, jaki zbieramy w ankietach, a ponieważ jest on bardzo pozytywny, korzyścią jest tutaj dla nas nowa energia, jaka płynie dzięki warsztatom do wewnątrz organizacji. Wszystko jest przy tym bardzo spójne z naszą zasadą „Ty tworzysz PZU” – zaangażowanie w warsztaty Dni Otwartego Biznesu jest tutaj jedną z możliwości.

Jakimi efektami zakończyły się warsztaty?

– Same warsztaty promowane były podczas jesiennych spotkań ze studentami na uczelniach. W sumie otrzymaliśmy 1300 zgłoszeń na warsztaty, a po ich analizie zaprosiliśmy na wydarzenie 162 osoby. Każda z aplikujących na wydarzenie osób otrzymała od nas podziękowanie wraz z informacją zwrotną. W trakcie trwania Dni Otwartego Biznesu przeprowadziliśmy 13 warsztatów w ciągu 7 dni, a w ankietach przeprowadzonych po evencie 95% osób oceniło udział w warsztatach jako coś wartego polecenia innym studentom. Bardzo nas taki wynik cieszy. Mamy też szczegółowy feedback od uczestników (ankiety wypełniły aż 144 osoby), są to dla nas ważne argumenty i wskazówki, które weźmiemy oczywiście pod uwagę przy organizacji kolejnej edycji Dni Otwartego Biznesu w grudniu 2019.

Dlaczego warto przygotowywać to dość zaawansowane organizacyjnie przedsięwzięcie?

– To doskonała okazja do przekazania dużej dawki merytorycznej wiedzy studentom, którzy chcą się rozwijać, i wiedzą, że inwestowanie w siebie ma sens. My natomiast mamy możliwość poznania obecnych potrzeb studentów i ciągłego dostosowywania swoich działań tak, aby stwarzać im jak najlepsze warunki do dynamicznego rozwoju. Jednocześnie cały czas zmieniamy wizerunek PZU z firmy kojarzącej się tylko ze sprzedażą ubezpieczeń, na firmę, która oferuje wiele ścieżek rozwoju zawodowego oraz aktywnie funkcjonuje w przestrzeni studenckiej i tworzy wartościowe inicjatywy takie jak Dni Otwartego Biznesu. Z perspektywy naszych pracowników prowadzenie warsztatów umożliwia rozwijanie umiejętności trenerskich i coachingowych. Wiemy, że dla wielu z nich dzielenie się wiedzą i swoimi doświadczeniami to duża satysfakcja i  inspiracja. To także możliwość bezpośredniego kontaktu z rynkiem pracy, dzięki czemu biznes lepiej rozumie oczekiwania kandydatów i dostrzega potrzebę profesjonalnego angażowania się w procesy rekrutacyjne. Czas przygotowań jest poza tym dla nas po prostu integrujący i pozwala rozwinąć sieć kontaktów wewnątrz firmy.

Bardzo dziękuję za rozmowę!

O innych innowacyjnych działaniach pracodawców skierowanych do pracowników i kandydatów możesz przeczytać w poprzednich wpisach na blogu:

🔹 7N i pomysł na dzielenie się wiedzą w organizacji, czyli Inspiration Team TUTAJ
🔹 Aviva i nieformalne spotkania z kandydatami w przestrzeni biurowej TUTAJ
🔹 Aptiv i rekrutacja inżynierów w samochodzie przyszłości TUTAJ
🔹 Capgemini i Dyżury Rekrutacyjne na Messengerze TUTAJ
🔹 Future Processing i sobotnie śniadania dla kandydatów TUTAJ
🔹 SII i aplikacja dla pracowników pozwalającą zmienić projekt wewnątrz firmy TUTAJ
🔹Refinitiv i dzień otwarty dla kandydatów, który kończy się zatrudnieniem nawet 10 osób jednego dnia TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *