Specjaliści IT to od dawna jedna z najbardziej rozchwytywanych przez pracodawców grup zawodowych. Co ich motywuje obecnie do rozwoju, co sądzą na temat pracy zdalnej, czyli jak chcą pracować specjaliści IT? Razem z IT-Leaders przebadaliśmy ponad 700 osób, aby móc odpowiedzieć na to pytanie. Sprawdź wyniki i raport z badania.
Po pierwsze – rozwój to ciekawe zadania, projekty i technologie. Czy specjaliści IT mogą na nie liczyć w Twojej firmie?
Aż 82% badanych specjalistów IT* przyznaje, że najbardziej do pracy motywują ich ciekawe zadania i projekty. Jaki z tego wniosek? Po pierwsze, to kluczowy element pracy, o którym warto szczegółowo (i szczerze!) opowiadać kandydatom w trakcie rekrutacji. Po drugie, mając już specjalistów IT na pokładzie warto upewnić się, że im te ciekawe zadania i projekty zapewniamy. W jaki sposób? Warto m.in. cyklicznie sprawdzać w jaki sposób ten aspekt pracy oceniają pracownicy. Można też pójść dużo dalej. Przykłady? SII umożliwia pracownikom zgłoszenie chęci zmiany projektu wewnątrz firmy z pomocą dedykowanej temu aplikacji Job Changer (więcej przeczytasz w poście TUTAJ). Z kolei Allegro prowadzi w firmie tzw. „turystykę projektową”, czyli pozwala pracownikom przez dany okres czasu pracować w innym zespole lub przy innym projekcie – o tym rozwiązaniu wspomniał Mateusz Jabłonowski, Employer Branding Leader w Allegro komentując wyniki naszego raportu z badania.
Po drugie – 40% specjalistów IT nie chce już w ogóle pracować w biurze. I co teraz?
Za nami już ponad pół roku pracy zdalnej w niespotykanym dotąd wymiarze. Niewątpliwy plus takiej sytuacji to to, że kiedy w tej chwili ktoś deklaruje chęć pracy zdalnej…robi to dużo bardziej świadomie, zdając sobie sprawę z plusów i minusów rozwiązania. Dobre firmy – oprócz tego, że powinny mieć rozeznanie odnośnie tego, jak rozkładają się w tym wymiarze preferencje ich pracowników – muszą to brać pod uwagę. Najlepsze firmy IT również już to robią. W maju 2020 możliwość pracy zdalnej na czas nieokreślony ogłosił Twitter (link TUTAJ). Kilka dni temu Microsoft zapowiedział, że nie będzie już nigdy wymagał od pracowników pracy w biurze (nawet, jeśli skończy się pandemia). O decyzji Microsoft pisał Forbes TUTAJ
4 proste sposoby na zbadanie nastrojów i potrzeb pracowników w Twojej firmie poznasz TUTAJ |
Po trzecie – 41% specjalistów IT uważa, że ich efektywność pracy podczas pandemii jest wyższa niż była przed pandemią
Mimo że wiemy już, że praca zdalna wiąże się z pewnymi minusami (jakie minusy dostrzegane są przez specjalistów IT dowiesz się z raportu), to jednak badani specjaliści IT twierdzą, że ich efektywność wzrosła (41% wskazań) lub jest taka sama (44%). Tylko 15% specjalistów IT przyznało, że ich efektywność spadła. To bardzo dobra informacja. Zapewne nie odbyło się to przypadkiem, ale dzięki wdrożeniu rozwiązań, które tą efektywność wspierają. Nie bez znaczenia miało też to, że wskazywane zwykle przez specjalistów IT „rozpraszacze” takie jak duża ilość spotkań czy konieczność pracy w open space są obecnie w nieco mniejszym natężeniu. Dlatego, nawet jeśli w Waszych firmach nie będzie możliwości, aby pracownicy pracowali „na stałe” zdalnie, warto przeprowadzić ćwiczenie pt. „Czego nauczyliśmy się podczas pracy zdalnej, jakie rozwiązania zastosowaliśmy, a jakie praktyki porzuciliśmy i co z tego chcemy kontynuować”.
Po czwarte – 32% specjalistów IT przyznaje, że w biurze mają wygodniejsze miejsce pracy niż podczas pracy zdalnej
Konieczność pracy w domu przez dłuższy czas – lub z różnych miejsc na świecie, zdalnie niekoniecznie oznacza, że „z domu” – oznacza, że mierzymy się z pracą w obecności domowników, z miejsc naszych mieszkań i domów, które niekoniecznie były zaprojektowane z myślą o pracy. Praca z kanapy w salonie czy łóżka w sypialni jest „wygodna” tylko przez jakiś czas. Na dłuższą metę może oznaczać problemy z kręgosłupem i skupieniem. Dlatego też wiele firm zdecydowało się nieodpłatnie i bezterminowo wypożyczyć pracownikom ich sprzęt biurowy (nie tylko krzesła, biurka, ale też oczywiście sprzęt IT). Inne firmy poszły jeszcze dalej, dając pracownikom bezzwrotny deputat na doposażenie swojego miejsca pracy w domu. Za chwilę przestaną nas dziwić dyskusje odnośnie tego, kto powinien płacić za prąd i internet pracowników, którzy pracują z domu (a może też wodę, kawę i herbatę ). Nie da się ukryć, jeśli wcześniej dużą wagę przywiązywaliśmy do wyglądu biur, nie sposób teraz zignorować komfort biur domowych.
Wnioski końcowe
Wiele dyskusji odnośnie tego, co powinniśmy brać pod uwagę i być może zmienić, jeśli traktujemy poważnie wiedzę o tym, jak chcą pracować specjaliści IT, jeszcze przed nami. W trakcie prac nad raportem razem z IT-Leaders zmieniliśmy też tytuł raportu z „post-COVID-owej rzeczywistości” na COVID-ową rzeczywistość. Wygląda na to, że jeszcze trochę z nami pozostanie, a nawet kiedy zacznie już odchodzić w przeszłość, nie sposób będzie zapomnieć o „nowym” doświadczeniu, które tylko uwypukla oczekiwania, które specjaliści IT formułowali już dużo wcześniej.
Więcej danych oraz komentarze ekspertów m.in. z Allegro, Netguru, Sii czy Ringier Axel Springier znajdziesz w raporcie „Co motywuje specjalistów IT w COVID-owej rzeczywistości”.
Raport możesz pobrać bezpłatnie TUTAJ
*wszystkie przytoczone dane pochodzą z badania specjalistów IT, jakie przeprowadziliśmy razem z IT-Leaders. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2020 roku i wzięło w nim udział 725 specjalistów IT o różnym profilu.
PS. Tej jesieni zaplanowaliśmy publikację jeszcze 2 raportów z badań, jakie przeprowadziliśmy w tym roku:
Już wkrótce ukaże się raport “Edukacja zdalna pracowników w czasach COVID”, jaki przygotowujemy razem z Digital University,
Opublikujemy także raport “Szczęście w pracy Polaków”, nad którym pracujemy razem z Jobhouse.
Zapisz się na newsletter (na górze) strony, aby nie przegapić informacji o raportach.
A jeśli znasz pracodawców lub specjalistów IT, których warto poinformować o ukazaniu się raportu, podziel się wpisem w ulubionym serwisie. Dziękuję!