4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną

4 mity na temat komunikacji

71% badanych pracowników uważa, że bez partnerskiej i otwartej komunikacji z pracownikami firma nie może odnieść sukcesu biznesowego – to wynik najnowszego badania „Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej”, przy którego realizacji mieliśmy przyjemność wspierać markę emplo. Poznaj 4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną.

Wg badania emplo, im większa firma, tym większa pewność, że sprawna i nowoczesna komunikacja wewnętrzna w sposób kluczowy wpływa na podniesienie efektywności biznesowej. Co to tak naprawdę znaczy w świecie, w którym wciąż ten niezwykle ważny obszar funkcjonowania firmy sprowadza się często do jednostronnych komunikatów przekazywanych z wykorzystaniem tradycyjnych narzędzi, bez kontroli nad tym, które z tych informacji i z jakim skutkiem docierają do pracowników? Sprawdź 4 powody, dla których warto postawić na komunikację wewnętrzną.

Po pierwsze: efektywność

Według ankietowanych na efektywność pracowników, a przez to także firmy wpływają przede wszystkim: jasność celów, możliwość zgłaszania własnych pomysłów i usprawnień oraz włączanie pracowników w podejmowanie decyzji dotyczących firmy. Wiktor Schmidt, CEO & co-founder firmy Netguru uważa, że do filarów nowoczesnej i skutecznej komunikacji wewnętrznej można zaliczyć także transparentność i przyzwolenie na odważną, otwartą komunikację nie tylko z góry na dół, ale także z dołu do góry.

Do najważniejszych informacji na temat firmy, które wspierają realizację celów indywidualnych ankietowani zaliczyli m.in.: kierunek, w jakim zmierza firma, jawne cele przełożonego, informację o kluczowych projektach prowadzonych w firmie, jawne cele członków zespołu, czy cele finansowe stawiane przed firmą.

1_str4_2_800

Po drugie: wyjątkowa, przyciągająca najlepszych kultura organizacyjna

Nowoczesna komunikacja wewnętrzna pomaga nie tylko osiągać spektakularne rezultaty w zakresie efektywności pracowników i firmy. Jest także niezwykle istotna w organizacjach, które chcą przyciągać kandydatów i utrzymywać pracowników przy pomocy m.in. wyjątkowej kultury organizacyjnej. Jak mówi Jarek Guc, Członek Zespołu Strategicznego, Dyrektor Marketingu w Grupie CX, komunikacja jest dla nich podstawową wartością, którą świadomie kształtują i pielęgnują.  To absolutny must have w organizacji, która przeszła drogę od firmy humanistycznej, organizacji uczącej się, stawiającej na zarządzanie przez wartości aż po firmę, która zmierza w stronę organizacji turkusowej.

Po trzecie: zaangażowanie

Poczucie wpływu, partnerstwo, poczucie sensu, czy postępu to m.in. wg Daniela Pinka autora bestsellera „Drive” najważniejsze filary motywacji, co potwierdzają również wyniki badania. Aż 88,6% badanych, głównie poniżej 29 roku życia zadeklarowało, że chce pracować w firmie, w której zarząd komunikuje się z pracownikami w sposób partnerski i otwarty. Chęć wpływu na organizację poprzez zgłaszanie własnych pomysłów na usprawnienia, co ciekawe zwłaszcza w grupie osób powyżej 30 lat, zadeklarowało aż 75,9 % badanych. Niewiele mniej bo 73,8% badanych podkreśliło, jak ważna dla nich jest świadomość wpływu realizacji ich celów na realizację celów całej firmy, co jest wciąż niezwykle rzadko stosowaną praktyką, zwłaszcza w dużych organizacjach.

Po czwarte: przewaga konkurencyjna

Nowoczesna, sprawna komunikacja wewnętrzna to także zauważany dzisiaj coraz częściej istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. Obok wzrostu innowacyjności, możliwości pozyskiwania z rynku najlepszych pracowników, czy budowania angażującego miejsca pracy można wymienić również wpływ sprawnej komunikacji na podnoszenie efektywności sprzedaży. Składa się na nią nie tylko współpraca i wymiana informacji w zespole, ale również między zespołami.

Sprawna i nowoczesna komunikacja, czyli jaka?

Do niedawna komunikacja wewnętrzna kojarzyła się z nudnymi, najczęściej mailowymi komunikatami od zarządu, tablicami korkowymi i inicjatywami, których sens i cel był zazwyczaj niejasny dla pracowników. Dziś osoby odpowiedzialne w firmie za komunikację mają do dyspozycji nie tylko nowoczesne narzędzia, takie jak chociażby firmowe portale społecznościowe, ale także coraz większe poparcie coraz bardziej świadomych menedżerów, którzy wiedzą, ile od sprawnej i nowoczesnej komunikacji zależy.

Czy warto mieć w firmie osobę odpowiedzialną za komunikację? Jeśli tak, jaka powinna być jej rola, jeśli za ten obszar według m.in. badanych powinni odpowiadać przede wszystkim menedżerowie i zarząd (w sumie blisko 78% badanych)? W mojej ocenie zdecydowanie warto pokusić się o zatrudnienie osoby, która nie tylko zadba o spójność komunikacji i jej nowoczesny, dopasowany do organizacji i potrzeb pracowników charakter, ale także o:

  • odpowiednie przygotowanie do tego celu menedżerów,
  • sprawną, opartą o wartości wymianę informacji w zespołach i między zespołami,
  • sprawny przepływ informacji z góry do dołu i z dołu do góry.

Taka osoba będzie także znaczącym wsparciem w procesie budowania pożądanej kultury organizacyjnej i usprawniania procesów w oparciu o wymianę wiedzy w firmie. 

Więcej o roli komunikacji wewnętrznej w efektywności biznesowej przeczytacie w pełnym raporcie z badania emplo, który znajdziecie TUTAJ

Zachęcamy do dzielenia się uwagami na temat raportu z oznaczeniem #emplobook. Do wygrania nagrody!

PS.: Jeśli chcecie usprawnić komunikację w swojej firmie, wykorzystać jej potencjał do budowania przewagi konkurencyjnej oraz podniesienia jej efektywności, lub zastanawiacie się, jak najskuteczniej i w jak najkrótszym czasie podnieść kompetencje menedżerów w zakresie komunikacji – zapraszamy do kontaktu 😊 info (at) greatdigital.pl

Udostepnij:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Podobne wpisy

5 wniosków z konferencji HR Technologies UK w Londynie

W tym poście znajdziesz wnioski, z jakimi wychodzę z konferencji poświęconej rozwiązaniom HR Tech, czyli konferencji HR Technologies UK. Konferencja miała miejsce w dniach 17-18 kwietnia 2024 w Londynie. HR Technologies UK to ponad 2 tysiące uczestników, ponad 60 wystawców (dostawców narzędzi dla HR) i mnóstwo wystąpień w 6 równoległych ścieżkach. Jeśli dodam, że wstęp…

Przejdź do wpisu

5 błędów przy wyznaczaniu KPI

Wyznaczenie KPI to ważnym krok w analizie danych HR i pracy z nimi w firmie. Wydaje się, bo zamiast tego staje się często wypaczeniem podejścia, bezrefleksyjnym narzuceniem metryk, które trzeba raportować. A samo pojęcie zbyt często zostaje strywializowane. Dlatego dziś o najczęstszych błędach przy wyznaczaniu KPI i o tym, jak robić to dobrze. Zacznijmy od…

Przejdź do wpisu

Wpływ AI na HR

AI wchodzi w bardzo wiele obszarów HR. Wpływ AI na HR widoczny jest nie tylko w analityce HR. Opierając się o silniejsze wykorzystanie danych AI zmienia wszystkie obszary HR m.in.: rekrutację, rozwój pracowników czy dbanie o employee experience. O jak dużej zmianie mówimy?

Przejdź do wpisu

Czy można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Pytanie o to, czy i jak można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników padło w tym tygodniu na jednej z grup HR-owych. Wywołało to dużą dyskusję, od komentarzy typu „się nie da”, po komentarze „po prostu z nimi porozmawiaj”. Dodajmy, że intencją pytającego była właśnie chęć pomocy pracownikom. Czy zatem można zmierzyć poziom zmęczenia pracowników?

Przejdź do wpisu